Czas gwarancji

Standardowy czas obowiązywania gwarancji na pompy ciepła u producentów wynosi zwykle 2 lata. Niektórzy producenci oferują 3 lub nawet 5 lat gwarancji, a także możliwość jej przedłużenia.

Gwarancja na urządzenie przysługuje pod pewnymi warunkami, które użytkownik musi spełnić.

pompy ciepła

Pierwsze uruchomienie

Bardzo ważną kwestią przy utrzymaniu gwarancji jest pierwsze uruchomienie pompy ciepła. Wszyscy producenci, których sprawdziliśmy pod kątem warunków gwarancyjnych wymagają, aby urządzenie po raz pierwszy uruchomił autoryzowany instalator lub serwisant. W przeciwnym wypadku gwarancja przepada.

Ważny jest również czas pierwszego uruchomienia. Zwykle producenci wymagają, że musi ono nastąpić do 6 miesięcy od zakupu urządzenia.

Obowiązkowe przeglądy

Aby utrzymać gwarancję, producenci wymagają przeprowadzenia przeglądu technicznego przeprowadzonego przez autoryzowany serwis. Obowiązkowy przegląd zwykle należy wykonać przed upływem pierwszego roku funkcjonowania urządzenia.

Możliwość wydłużenia gwarancji

Wielu producentów posiada w ofercie możliwość wydłużenia gwarancji za dodatkową opłatą. Zwykle gwarancja zostaje wtedy wydłużona do 5 lat. Często zdarza się, że producenci w ramach promocji i zachęty do wybrania ich produktu oferują przedłużoną gwarancję w obniżonej cenie. Zdarzają się też akcje promocyjne, podczas których producenci oferują w danym miesiącu czy w dłuższym okresie czasu wydłużoną gwarancję w cenie zakupionego urządzenia. Aktualnie promocję na wydłużoną gwarancję mają tacy producenci jak Viessmann, Stiebel Eltron oraz Daikin.

W przypadku wydłużonej gwarancji, bardzo często wymagane są coroczne przeglądy.

W kontekście corocznych przeglądów warto dodać, że zgodnie z ustawą o f-gazach są one wymagane tak czy inaczej, jeżeli ilość czynnika w układzie przekracza 3 kg w urządzeniach typu split, a 6 kg w urządzeniach typu monoblok.

Przeglądy zwykle są płatne.

Na co nie przysługuje gwarancja?

Jak to zwykle bywa we wszelkiego rodzaju urządzeniach, gwarancja przysługuje w związku z awariami wynikającymi z winy producenta. To oznacza, że nie zostaną nią objęte uszkodzenia spowodowane między innymi:

  • Użytkowaniem urządzenia, które jest niezgodne z instrukcją obsługi lub przepisami bezpieczeństwa
  • Zewnętrznymi czynnikami mechanicznymi, np. wyładowaniami atmosferycznymi
  • Zastosowaniem niewłaściwego zasilania elektrycznego oraz przepięciami i spadkami napięć w sieci elektroenergetycznej
  • Niewłaściwą, niesprawną lub wadliwą instalacją elektryczną
  • Sterowaniem urządzeniem za pomocą automatyki innej niż zalecana przez producenta

Gwarancja na urządzenia jest dla użytkownika bardzo ważnym czynnikiem. W związku z tym warto zapoznać się z warunkami gwarancyjnymi jeszcze przed zakupem i montażem urządzenia. To pozwoli spokojnie użytkować urządzenie, a w razie problemów skorzystać z usług serwisowych.

Redakcja GLOBEnergia