Hyundai Motor Company oraz Kia Motors należą do grupy Hyundai Motor Group. Pompy ciepła w samochodach tych marek, to wiodąca innowacja w zakresie zarządzania ciepłem, która maksymalizuje odległość, jaką pojazdy mogą pokonać na jednym ładowaniu. Pompy ciepła umożliwiają kierowcom pojazdów elektrycznych ogrzewanie kabiny samochodu w chłodne dni bez znaczącego wpływu na zasięg elektryczny.

Wprowadzenie technologii

Technologia została wprowadzona w 2014 roku w pierwszej generacji Kia Soul EV. Praca systemu polega na tym, że pompa ciepła, składająca się ze sprężarki, parownika i skraplacza, przechwytuje ciepło odpadowe wydzielane przez podzespoły elektryczne pojazdu, przetwarzając tę energię w celu bardziej efektywnego ogrzewania kabiny. Wprowadzenie technologia oznaczało, że zasięg elektryczny Soul EV, który wynosił 180 km był “chroniony” podczas jazdy w niskich temperaturach i nie zmniejszał się.

System wykorzystujący pompy ciepła został teraz opracowany dla nowych pojazdów elektrycznych Hyundai i Kia. Nowy system odzyskuje ciepło odpadowe ze zwiększonej liczby źródeł w celu uzyskania optymalnego zasięgu EV w niskich temperaturach.

Wprowadzenie innowacji oznacza, że Hyundai i Kia EV oferują bardziej stabilny zasięg w temperaturach, w których w innych pojazdach elektrycznych zaczyna być zauważalny znaczący spadek odległości możliwej do przejechania na jednym ładowaniu.

Wyposażony w najnowszy system Kona Electric udowodnił to w ostatnim teście w Norwegii, na najbardziej zaawansowanym rynku pojazdów elektrycznych na świecie.

Kona Electric wygrywa norweski test sprawdzający zasięg rzeczywisty

Norweska Federacja Motoryzacyjna (NAF) porównała 20 modeli EV w zimnych i ciepłych warunkach pogodowych, aby zidentyfikować modele o najbardziej stałym zasięgu jazdy i wydajności ładowania. Kona Electric zajęła pierwsze miejsce, pokonując 405 km na mrozie, co odbiegało zaledwie o 9 procent od deklarowanego zasięgu w temperaturze 23 stopni. Dla porównania, w wielu pojazdach elektrycznych oferowanych przez innych producentów całkowity zasięg jazdy spadł o 18–43 procent w tych samych warunkach testowych.

Hyundai Kona Electric, źródło: kianewscenter.com

Jak to działa?

Stosowana obecnie technologia pozwala na odzysk ciepła nie tylko z silników napędowe, ładowarek pokładowych i inwerterów, ale także z akumulatora i wolnej ładowarki.

System wykorzystuje ciepło wytwarzane przez te elementy do odparowywania czynnika chłodniczego z postaci płynnej do postaci gazowej. Gaz pod wysokim ciśnieniem jest odprowadzany ze sprężarki i wtłaczany do skraplacza w celu przekształcenia go z powrotem w ciecz. Proces ten generuje dodatkową energię cieplną, która jest odzyskiwana przez pompę ciepła i wykorzystywana do ogrzewania kabiny.

Wychwycona energia poprawia wydajność systemu HVAC (ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja), przetwarzając energię w celu bardziej efektywnego nagrzania kabiny i zminimalizowania zużycia energii akumulatora.

Ciągły rozwój

Hyundai i Kia kontynuują rozwój technologii pomp ciepła, aby zapewnić jeszcze większą poprawę w zakresie odzyskiwania energii i zwiększenia wydajności. Zgodnie ze strategią do 2025 roku, Hyundai Motor zamierza sprzedawać rocznie 670 000 pojazdów elektrycznych i pojazdów z ogniwami paliwowymi oraz stać się topowym producentem pojazdów elektrycznych.

Źródło: kianewscenter.com

Źródło zdjęcia głównego: kianewscenter.com

Redakcja GLOBEnergia