Ile autobusów elektrycznych jeździ po polskich drogach? Zobacz dane

Rewolucja elektromobilna jest dostrzegana także w segmencie autobusów. Po polskich miastach jeździ już dokładnie 638 autobusów elektrycznych. W 2021 roku przybyło ich aż 219. Duży wpływ na te wyniki ma program Zielony Transport Publiczny. 

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

W zeszłym roku na polskie drogi wyjechało 214 autobusów miejskich, 2 zostały zakupione do przewozów szkolnych, natomiast 3 to minibusy. Liderem wśród miast jest w dalszym ciągu Warszawa, gdzie na drogach można spotkać już łącznie 162 elektrobusy. Kolejne miasta to Kraków (78 szt.) i Jaworzno (44 szt.).

Polska Izba Rozwoju Elektromobilności zauważa, że to już kolejny rok, który pokazuje, jak dobrze na rynku elektromobilności radzi sobie transport publiczny. Zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. Cieszą także programy wsparcia rozwoju elektromobilności -  Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Samorządy chcą i chętnie korzystają z tego typu programów. Większość elektrobusów na polskich drogach to skutek działań NFOŚiGW. 

Elektryczne autobusy wyprzedziły spalinowe

W 2021 roku pierwszy raz w historii mamy do czynienia z sytuacją, w której odnotowano więcej rejestracji nowych autobusów z napędem elektrycznym, niż z silnikami spalinowymi. Wszystko wskazuje na to, że 2022 rok będzie kolejnym, w którym liczb autobusów elektrycznych będzie się zwiększać. Już teraz podpisanch jest ponad 170 umów na kolejne dostawy, prawie 80 znajduje się w procedurze przetargowej, a kolejne 108 otrzymało dofinansowanie, chociażby z I edycji Programu NFOŚiGW Zielony Transport Publiczny, ale nie została jeszcze rozpoczęta procedura przetargowa. Kolejne wnioski z II edycji Programu NFOŚiGW zostały już zgłoszone i czekają na decyzję o dofinansowaniu.

Przypomnijmy, że program priorytetowy Zielony Transport Publiczny to źródło wsparcia, dzięki któremu Narodowy Fundusz odpowiada na pilne wyzwania i potrzeby w zakresie transformacji transportu publicznego w Polsce. Jego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój „zielonej”, inteligentnej mobilności. Program jest dostosowany do założeń określonych w Krajowym Planie Odbudowy (KPO), co sprawia, że NFOŚiGW może sięgać po środki finansowe z KPO przeznaczone na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu.

- Wcześniej, dzięki dofinansowaniom w ramach takich programów jak „Gepard” czy „Kangur- Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, samorządy zamówiły niemal 100 autobusów elektrycznych. Teraz jednak, dzięki środkom z programu „Zielony Transport Publiczny”, można tę liczbę zwielokrotnić. To wpłynie na znaczną poprawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej i tym samym na komfort życia mieszkańców. Upowszechnienie autobusów zeroemisyjnych na liniach komunikacyjnych polskich miast to jeden ze sposobów na osiągnięcie odczuwalnej przez nas wszystkich poprawy jakości powietrza w kraju – dodaje szef NFOŚiGW, Prof. Maciej Chorowski.

Z dofinansowania w pierwszym naborze w programie Zielony Transport Publiczny skorzystało kilkadziesiąt miast. W drugim konkursowym naborze w programie „ZTP” – ogłoszonym 23 lipca 2021 roku symbolicznie w Stalowej Woli (mieście niedużym, ale z wielkim potencjałem), a zakończonym 20 grudnia 2021 roku – do NFOŚiGW wpłynęło aż 101 kolejnych wniosków (w tym 69 o bezzwrotną dotację), przede wszystkim od organizatorów komunikacji zbiorowej z miast mniejszych i średnich. Wartość tych nowych wniosków opiewa na kwotę ponad 1,3 mld zł, za które samorządy chcą kupić najnowocześniejsze autobusy elektryczne i wodorowe. 

Źródło: Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE)/Transinfo/ NFOŚiGW

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia