Ile kosztuje instalacja fotowoltaiczna 9 kW z ładowarką do samochodu EV?

Już wkrótce zostanie uruchomiony program Mój Prąd, który oprócz fotowoltaiki będzie promował również rozwiązania wspierające autokonsumpcję - magazyny energii, czy też ładowarki do samochodów elektrycznych. Ile kosztuje instalacja fotowoltaiczna o mocy 9 kW z ładowarką do samochodu EV? Ile kilometrów będzie można przejechać dzięki ładowarce? Sprawdzamy!

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

Uruchomienie programu Mój Prąd 4.0. planowane jest na przełom I i II kwartału 2022 roku. Jak informowaliśmy na początku stycznia, jeśli wniosek o dotację będzie uwzględniał tylko instalację fotowoltaiczną, to dotacja ma wynieść do 3 tys. zł. Jeśli jednak prosumenci zdecydują się także na systemy zarządzania energią, magazyn energii, ładowarki do samochodów elektrycznych, to wsparcie ma być wyższe. Niestety kwoty nie są jeszcze znane. Wiadomo jednak, że termin kwalifikowalności kosztów to 1 lutego 2020 r., w związku z tym, wydatki na przedsięwzięcia można ponosić już teraz. Ostatnio pisaliśmy o tym, ile może kosztować instalacja PV o mocy 8 kW z możliwością rozszerzenia o magazyn energii. A ile kosztuje instalacja fotowoltaiczna z ładowarką do samochodu elektrycznego? Pytamy firmę wykonawczą.

Fotowoltaika z ładowarką do samochodu EV

Zaprzyjaźnioną firmę wykonawczą poprosiliśmy o wycenę instalacji o mocy 9 kW na dachówce, która jest jednym z częściej wykorzystywanych pokryć dachowych w domach jednorodzinnych w naszym kraju. Firma wykonawcza przygotowała dla nas wycenę instalacji o mocy 9 kWp opartą o moduły typu HCC z czarną ramą, każdy o mocy 415 Wp i falownik o mocy 8 kW. Do instalacji została dobrana jednofazowa ładowarka do samochodu elektrycznego o mocy 4,6 kW. Jest to urządzenie, które pozwala ładować wszystkie pojazdy elektryczne i hybrydowe producentów z całego świata i które można wykorzystywać zarówno w miejscach publicznych, jak i w domach użytkowników prywatnych. Dodatkowo, jak czytamy na stronie producenta maksymalny, dopuszczalny poziom naładowania baterii w pojeździe elektrycznym może być regulowany w oparciu o system fotowoltaiczny, akumulator lub pompę ciepła. Ile może kosztować taka instalacja?

UWAGA: Przedstawiona analiza nie jest ofertą, a jedynie materiałem redakcyjnym przygotowanym na podstawie przykładowej oferty uzyskanej od firmy wykonawczej. Dokładne koszty są zawsze ustalane indywidualnie, przy oględzinach budynku, a na cenę mogą mieć wpływ czynniki takie jak np. długość trasy kablowej.

Instalacja fotowoltaiczna 9,13 kW z ładowarką do samochodu EV - ile to kosztuje?

Wycena PV + ładowarka EV

W skład instalacji wchodzi:

  • 22 moduły Phono Solar PS415M4-22 W/H czarna rama HCC
  • Falownik HPT-8000 o mocy 8 kW
  • Ochrona przeciwprzepięciowa (ograniczniki przepięć i uziemienie)
  • Zabezpieczenie strony AC i DC
  • Okablowanie strony AC i DC
  • Montaż, pomiary, dokumentacja 
  • Transport, dostawa
  • Ładowarka do samochodu EV - 4,6kW KEBA KC-P30 e-Seria Type2 4m

Koszt: 45 900 zł brutto

Produkcja energii w instalacji PV

Optymalnie usytuowana instalacja w polskich warunkach klimatycznych jest w stanie wyprodukować rocznie około 1000 kWh z 1 kWp zainstalowanej mocy. Średnia roczna produkcja energii z tej instalacji wyniesie około 9 000 kWh. 

Jak podaje serwis moto.pl, w zależności od modelu czy sposobu jazdy, ilość energii zużywana przez samochód elektryczny może być bardzo różna. Można jednak przyjąć, że nieduże miejskie auta elektryczne zużywają około 15 kWh/100 km. Przyjmując, że przeciętne gospodarstwo domowe zużywa w ciągu roku około 4 000 kWh, ilość energii wyprodukowana przez rok w instalacji PV teoretycznie będzie odpowiadała zapotrzebowaniu na energię w domu, a także pozwoli na przejechanie około 33 tys. km.

Cena

Cena instalacji na wybranych komponentach z ładowarką do samochodu elektrycznego, na dachówce wynosi 45 900 zł brutto. Jest to instalacja wyceniona dla gospodarstwa domowego, więc podatek VAT wynosi 8%. Cena jednostkowa dla tej instalacji wynosi 5 027 zł/kWp brutto.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia