Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zaprezentowało 4. edycję Katalogu pojazdów elektrycznych, z którego wynika, że na polskim rynku dostępnych jest 101 modeli całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. Jak kształtują się ich ceny?

Ceny samochodów elektrycznych dostępnych na polskim rynku

Przedział cenowy samochodów elektrycznych dostępnych na polskim rynku jest bardzo duży.

Najtańszy samochód całkowicie elektryczny, który jest dostępny na polskim rynku, to Škoda CITIGOe iV, dostępna od 82 050 zł, bez uwzględnienia dopłat z programów wsparcia NFOŚiGW. Pojazd jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 82 KM oraz akumulator o pojemności 36,8 kWh. Zasięg CITIGOe iV dochodzi do 260 km.

Škoda CITIGOe iV, źródło: Skoda

W czołówce najtańszych pojazdów znalazły się również: smart EQ fortwo, Volkswagen e-up!, smart EQ forfour, smart EQ fortwo cabrio, Renault ZOE R135, Nissan LEAF, Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Citroen E-C4.

Najdroższy samochód całkowicie elektryczny dostępny na polskim rynku to Porsche Taycan Turbo S, którego ceny rozpoczynają się od 794 000 zł. Pojazd jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 761 KM oraz akumulator o pojemności 93,4 kWh. Zasięg Porsche Taycan Turbo S dochodzi do 412 km.

Porsche Taycan Turbo S, źródło: Porsche

W czołówce najdroższych pojazdów znalazły się również: Tesla Model X PERFORMANCE, Audi e-tron S Sportback, Tesla Model S PERFORMANCE, Jaguar I-PACE, Mercedes-Benz EQV Ekstra długi, Mercedes-Benz EQC, Mercedes-Benz eSprinter 116 KM/47 kWh, Renault MASTER Z.E. Furgon L3H2 oraz Mercedes-Benz eVito Tourer Ekstra długi.

ceny samochodów elektrycznych

Ceny samochodów w pełni elektrycznych, źródło: elektromobilni.pl

Najtańsza hybryda typu plug-in w Polsce to KIA Ceed 1.6 Gdi Plug-in Hybrid, której cena zaczyna się od 127 990 zł. Najdroższą hybrydą jest Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé, którego cena to minimum 864 000 zł.

Wzrost liczby modeli

Z roku na rok Polacy mają coraz większy wybór modeli pojazdów z napędem elektrycznym. Z raportu PSPA wynika, że aktualnie jest ich 101 – to ponad dwa razy więcej niż w ubiegłym roku, kiedy polscy klienci mieli do wyboru 46 modeli pojazdów z napędem elektrycznym. W 2018 roku było ich 35, a w 2017 roku 33.

Coraz większy zasięg

Jedną z głównych barier przy zakupie pojazdów elektrycznych jest ich zasięg. Na szczęście, jak podaje PSPA, pojazdy całkowicie elektryczne stają się coraz bardziej praktyczne w warunkach codziennego użytkowania, mają coraz bardziej pojemne akumulatory trakcyjne, a więc dysponują coraz większymi zasięgami na jednym ładowaniu.

Według raportu Stowarzyszenia, w kategorii zasięgu, czołowe pozycje zajmują takie pojazdy jak Tesla Model S Long Range o zasięgu 652 km, Tesla Model 3 Long Range o zasięgu 582 km oraz Volkswagen ID.3 z baterią 77 kWh o zasięgu 546 km.

Średni zasięg pojazdów w pełni elektrycznych dostępnych na polskim rynku wynosi ok. 380 km (WLTP).

Coraz bardziej pojemne akumulatory trakcyjne przyczyniają się do wzrostu mocy ładowania i możliwości korzystania z ultraszybkich stacji. Do niedawna standardem w przypadku samochodów całkowicie elektrycznych było 50 kW. Dziś, Porsche Taycan pozwala na uzupełnianie energii z mocą 270 kW, modele Tesli od 170 do 200 kW, zaś Audi e-tron i BMW iX3 – 150 kW.

Źródło: PSPA, elektromobilni.pl

Redakcja GLOBEnergia