Rynek fotowoltaiki rośnie z roku na rok. Obserwowany jest już rozwijający się trend poszerzania usług oferowanych przez firmy z sektora fotowoltaiki o montaż pomp ciepła, rekuperacji, czy stacji ładowania samochodów osobowych. Efektem pracy instalacji fotowoltaicznych jest produkcja energii, która znajduje szerokie zastosowanie, co szczególnie interesuje potencjalnych klientów (prosumentów). Towarzyszy temu także rosnąca konkurencja pomiędzy firmami instalacyjnymi. Potencjalni konsumenci spowolnili jednak podejmowanie decyzji dotyczących nowych projektów, oczekując na nową odsłonę programu Mój Prąd. Potwierdzają to liczne rozmowy z przedsiębiorcami działającymi w sektorze małych instalacji prosumenckich – wynika z raportu “Przyszłość zaczyna się dziś. Raport o rynku fotowoltaiki”, który powstał we współpracy OLX z agencją Very Human Services oraz Michałem Siembabem – ekspertem branży fotowoltaicznej.

Kiedy użytkownicy portalu sprzedażowego poszukują fotowoltaiki

Eksperci informują, że odbiorcy przez cały rok poszukują rozwiązań fotowoltaicznych. Szczególnie korzystną porą na promowanie produktów i usług jest wiosna. Z obserwacji unikalnych poszukujących na OLX wynika wyraźna tendencja wzrostowa w tym okresie. Najwięcej osób zainteresowanych fotowoltaiką jest w marcu. Średnio 3 tysiące osób dziennie szuka w serwisie ogłoszeń dotyczących rozwiązań słonecznych. Najwięcej wyszukiwań przypada na niedzielę.

Wykres: OLX

Zainteresowanie tematem systematycznie rośnie. Według danych portalu porównywanych miesiąc do miesiąca występuje o 34 proc. więcej wyszukiwań produktów i usług fotowoltaicznych.

– Największe zainteresowanie fotowoltaiką obserwujemy w niedziele w godzinach wieczornych, między 19 a 20 – tłumaczy Marcin Kowalczyk, business development manager w OLX.

Wykres: OLX

Pojawiła się nowa grupa klientów, dla której oba czynniki – zarówno finansowy, jak i ekologiczny są równie ważne. Docieranie do osób faktycznie zainteresowanych inwestycją w moduły fotowoltaiczne jest zadaniem trudnym, szczególnie kiedy firma nie ma ustalonej pozycji na rynku, a konkurencja stale rośnie.

Pół miliona prosumentów

Słoneczne moce w Polsce są zdominowane przez energetykę prosumencką (ok. 70 proc.). Liczba prosumentów przekroczyła poziom pół miliona! Według stanu na koniec marca 2021 r., w naszym kraju było już 508 183 prosumentów energii odnawialnej, którzy produkowali energię elektryczną we własnych instalacjach OZE. Łączna moc zainstalowana tych  tych instalacji to 3296 MW. W marcu prosumenci wprowadzili do sieci łącznie 153 597,1 MWh energii, natomiast w okresie styczeń-marzec 2021 r. wolumen ten wyniósł 244 249,1 MWh.

Najwięcej prosumentów w Polsce stanowią właściciele instalacji fotowoltaicznych, a ich liczba przekroczyła 507 972. Łączna moc zainstalowana w instalacjach wyniosła 3293,8 MW. W tym samym miesiącu wyprodukowali i wprowadzili do sieci 153 335,9 MWh energii, natomiast od początku 2021 r. łącznie 243 570,5 MWh.

Na wzrost popularności mikroinstalacji, w szczególności fotowoltaicznych, wpływają programy rządowe jak Mój Prąd czy Czyste Powietrze, które zapewniają dofinansowanie do inwestycji w niezależne źródła energii dla gospodarstw domowych oraz wymianę starych kotłów na nowoczesne technologie grzewcze.

W grudniu zakończyła się już druga edycja popularnego programu Mój Prąd.. NFOŚiGW poinformował redakcję GLOBEnergia.pl, że rozpatrywanie wniosków przewidziane jest do połowy 2021 r. Według zapowiedzi NFOŚiGW, 1 lipca br. ruszy już trzecia edycja tego programu.

Źródło: OLX, ARE

Redakcja GLOBEnergia