Potencjał Pilot Maker Electro ScaleUp

Celem konkursu Pilot Maker Elektro ScaleUp jest zapewnienie wsparcia dla start-upów w branży elektromobilności i pomoc w zdobyciu pierwszego zlecenia. Firmy zyskały indywidualną opiekę ekspertów z techBrainers, funduszu Larg, Synerise i dużych przedsiębiorstw takich jak TAURON, PKN ORLEN, Carrefour i Siemens. Operatorem jest techBrainers, wybrany przez PARP. W ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp powstały m.in. ultra szybkie ładowarki, oprogramowanie do zarządzania ich mocą, oparte na blockchainie systemy śledzenia źródeł energii do ładowania pojazdów czy ładowarki zintegrowane ze słupami oświetleniowymi.

Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers, poinformowała, że w ramach programu udało się zebrać 17 partnerów, w tym najważniejszych graczy rynku energetycznego. Do Elektro ScaleUp zgłosiło się ponad 140 startupów, z czego zakwalifikowało się 25. Największym wyzwaniem według Jackowskiej-Rejman było pozyskanie partnerów. Zidentyfikowano wielu graczy, którzy mogą w pełni rozwijać sektor elektromobilności. Zrealizowano ponad 30 pilotaży, 20 innowacji trafiło już na rynek. Do startupów trafiło 9 mln zł w dotacjach.

Rozwój elektromobilności a samochody konwencjonalne

Minister rozwoju Jadwiga Emilewicz wskazała, że program spełnił swoje oczekiwania z naddatkiem.

– Podsumowujemy program w ciężkim okresie, jakim jest pandemia. Po pierwsze widzimy nowe nazwy, spółki, podmioty, które głębiej wchodzą w sektor elektromobilności. Udało się zmobilizować imponującą liczbę partnerów. Duże podmioty zaczęły się rozglądać szerzej, szukając nowych modeli finansowych. – tłumaczyła wicepremier.

W odpowiedzi na pytania dziennikarzy, Emilewicz przypomniała o zmianach regulacjach dotyczących importu samochodów z krajów zachodnich. Zapowiedziała także plany podniesienia akcyzy na import samochodów używanych.

– Chcielibyśmy wprowadzić regulację akcyzową, gdzie nie będzie się opłacało sprowadzać do Polski samochodów używanych – tłumaczyła wicepremier.

Rząd pracuje nad dokończeniem projektu polskiego samochodu IZERA. Emilewicz przekonuje, że wokół niego powinny się rozwijać inne projekty innowacyjne.

– Elektromobilność będzie się rozwijać, jeśli firmy będą widzieć przyszłość. Horyzont rynku rozwija nie tylko poprzez model IZERY, ale i także przez system wsparcia zakupów, który musi zyskać nowe ramy – tłumaczyła Emilewicz.

Nowa edycja Mojego Prądu z ładowarkami EV

Michał Kurtyka, minister klimatu zauważył, że elektromobilność jest rzeczywistością, która zmienia motoryzację.

– W okolicach 2021-22 r. nastąpi przełamanie i samochód elektryczny będzie tańszy od spalinowego. Elektromobilność może odnieść sukces tak jak fotowoltaika w Polsce. Wiele wskazuje, że w roku 2022-23 będzie to podobna skala zmiany. Samochód elektryczny jest trochę jak komputer na kółkach, który wymaga mniej serwisu, co zmieni tradycyjny rynek. Polska jest dziś największym producentem i eksporterem autobusów elektrycznych oraz najszybszej ładowarki dla autobusów. Przygotujmy się na przełom w sektorze transportu – tłumaczył przedstawiciel resortu klimatu.

Kurtyka podkreślił, że musimy komercjalizować polskie wynalazki a firmy mają duży potencjał.

– W PEP 2040 zakładamy szybkie upowszechnianie się samochodów elektrycznych. Dokument zakłada też, że w miastach powyżej 100 tys. po 2025 r. nie będą już sprzedawane autobusy konwencjonalne – tłumaczył Kurtyka.

Kurtyka w odpowiedzi na pytania powiedział, że resort klimatu pracuje nad kontynuacją programu Mój Prąd, który byłby rozszerzony o ładowarki EV.

– Poprosiłem o rozszerzenie programu prezesa NFOŚiGW. Pracujemy obecnie nad rozporządzeniem, po to by rozszerzyć możliwości ładowania. Zależy nam by nie utracić prostoty i funkcjonalności programu – powiedział Kurtyka.

Minister podkreślił, że jako resort chce, aby energia produkowana z paneli fotowoltaicznych była w pełni konsumowana m.in. w toku ładowania samochodu elektrycznego. – Jesteśmy na ostatniej prostej, przeszliśmy przez komisję prawniczą – poinformował Kurtyka.

PARP: Na razie nie ma planów kontynuacji Elektro ScaleUp

Mikołaj Różycki, wiceprezes, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, podziękował za sprawną realizację projektu, realizowanego ze środków publicznych. W odpowiedzi na pytania Globenergia.pl dot. kontynuacji programu Pilot Maker Elektro ScaleUp Michał Różycki poinformował, że w obecnych ramach PARP nie ma na razie konkretnych planów, jeśli chodzi o podobny projekt. Program był finansowany ze środków europejskich, w obecnych ramach są rozpędzone rozmowy dot. perspektywy środków finansowych.

– Takich planów na razie nie ma, ale ta nowa perspektywa takie rozwiązania przyniesie. W najbliższym kwartale jest kontynuacja programu ScaleUp, którego jedną z części był program Maker Elektro.

Pomysł na elektromobilność w Polsce

W trakcie konferencji prasowej wybrane strupy przedstawiły koncepcję wdrożonych projektów. Startup EVCharger mówił o pomyśle instalowania ładowarek Combocharger przy słupach oświetleniowych. Prezes Zbigniew Szkopek powiedział, że celem było uniknięcie zabudowywania dodatkowo miasta w celu rozwoju EV. Są miejsca, gdzie doświetlamy je i jak przekonuje EVCharge, można także jednocześnie przeznaczyć w celach ładowania pojazdów elektrycznych. Combocharger to dwustanowiskowa stacja ładowania ( 2x8kW, gniazda Typ 2) dla e-pojazdów, oraz punkt ładowania rowerów elektrycznych. Ładowarka została zabudowana w słupie oświetleniowym wykonanym z syntetyków.

Carrefour Polska rozpoczął testowanie elektrycznych samochodów dostawczych z nowatorskim systemem przewozu produktów spożywczych. Samochody włączone zostaną do floty wykorzystywanej podczas dostarczania zamówień e-grocery ze sklepu internetowego sieci. Firma testowała samochody elektryczne w ramach realizacji tzw. transformacji żywieniowej. Członek zarządu Michał Sacha przekonywał, że branża żywnościowa musi łączyć element innowacyjności. – W transformację żywności wpisana jest ochrona środowiska, więc projekt Pilot był dla nas kluczowy. (…) Obecnie wdrażamy usługę opartą o EV w Warszawie, będzie to dostawa jedzenia do domu. Rozwiązanie polega na zachowanie ciągu chłodzenia, w imię zasady, jaką jest jakość jedzenia – tłumaczył Sacha.

Krzysztof Wasielewski, prezes Enelion, powiedział, że jego firma zrealizowała 2 projekty. Firma wdrożyła w pełni funkcjonalny system Load Balancing we współpracy z PKN Orlen do zarządzania obciążeniami w sieciach zlokalizowanych w różnych częściach miasta, dzięki czemu administratorzy są w stanie optymalnie korzystać z energii podczas ładowania. Z kolei ze spółką Tauron wprowadzono system Enelink, który stanowi oprogramowanie przeznaczone dla operatorów stacji oraz dostawców usługi ładowania. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej dla użytkowników pojazdów EV mogą oni zapewnić dostęp do stacji, świadczyć usługę ładowania oraz rozliczać transakcję.

Patrycja Rapacka

Analityk i redaktor w GLOBenergia
Transformacja energetyczna, OZE, offshore, atom