Po przeprowadzeniu wstępnych analiz, bazujących na rzeczywistych danych o promieniowaniu słonecznym, naukowcy z ISE Fraunhofer dostrzegają duży potencjał w instalacjach fotowoltaicznych zintegrowanych z pojazdami elektrycznymi.

Firma Enow z siedzibą w Stanach Zjednoczonych opracowała kilka rozwiązań dotyczących instalacji fotowoltaicznych zintegrowanych z samochodami dostawczymi. Teraz, naukowcy z ISE Fraunhofer  badają wykorzystanie energii słonecznej w celu zmniejszenia zużycia paliwa w samochodach dostawczych.

Badania dotyczą między innymi pojazdów chłodniczych. Celem badań jest opracowanie modułów fotowoltaicznych, które można zintegrować z pojazdami w celu zasilania ich układu napędowego, lub innych systemów w zależności od funkcji jaką pełnią pojazdy.

Dane o ilości promieniowania słonecznego, które może zostać zagospodarowane przez takie mobilne systemy PV zostały zebrane przez czujniki zainstalowane na pojazdach należących do firmy logistycznej Dachser i firmy transportowej Benzinger.

W sumie sześć 40-tonowych ciężarówek chłodniczych wyposażono w czujniki natężenia promieniowania, a dane zbierano przez sześć miesięcy. Samochody jeździły standardowymi trasami po terenie całej Europy i USA. Dzięki temu ISE Fraunhofer może tworzyć symulacje pracy takich instalacji na danych rzeczywistych, zamiast polegać na sztucznych danych opartych na danych pogodowych lub innych badaniach.

W opracowywaniu specjalnych urządzeń fotowoltaicznych do integracji z pojazdami dążymy do tego, by fotowoltaika była dostępna dla sektora logistycznego i aby przyczyniała się ona do obniżenia kosztów transportu. – twierdzi Matthieu Ebert z ISE Fraunhofer.

Wyniki podane przez ISE Fraunhofer pokazują, że możliwe jest znaczne zmniejszenie się zużycia oleju napędowego, chociaż stopień redukcji jego zużycia zależy od regionów i od sposobu użytkowania. Zespół ISE dalej będzie zbierał dane i oczekuje, że już niedługo będzie mógł doradzać firmom logistycznym w kwestii żywotności i opłacalności używania instalacji PV na pojazdach swojej floty.

Instytut pracuje również nad niestandardowymi modułami przeznaczonymi do zintegrowanych systemów PV. Powinny one być w stanie wytrzymać naprężenia mechaniczne związane z transportem. Równocześnie powinny one być lekkie i wystarczająco małe. Wszystko po to, by nie zwiększać wagi pojazdu, zredukować zużycie paliwa i ty samym przestrzegać przepisów dotyczących ruchu i wysokości pojazdu.

Przypomnijmy, że pierwszym dostępnym w handlu pojazdem, który miał wbudowany system PV była Toyota Prius. Było to w 2016 roku. Baterie fotowoltaiczne w tym pojeździe ładują akumulatory nawet w czasie postoju i zmniejszają zużycie paliwa o około 10%, wydłużając czas jazdy w trybie elektrycznym. Co więcej, panele słoneczne nie tylko wydłużają zasięg auta w trybie elektrycznym, ale także zasilają akcesoria, takie jak system multimedialny, nawigacja, klimatyzacja, elektryczne szyby czy światła.

Źródło: PV-magazine, ISE Fraunhofer

Redakcja GLOBEnergia