Izera – polski samochód budowany na chińskiej platformie

Marka Izera to jeden z głośniejszych projektów w obszarze elektromobilności, który ma być rozwijany jako polski produkt. Projekt, owszem, jest polski, bo przygotowany przez rodzimych projektantów. Ale jeżeli chodzi o technologię, tą dostarczą Chińczycy. Czy marka Izera okaże się polska tylko z nazwy?

Zdjęcie autora: Patrycja Rapacka

Patrycja Rapacka

Analityk i redaktor w GLOBEnergia. Transformacja energetyczna, OZE, offshore wind, atom
IZERA - polski samochód elektryczny

W połowie listopada Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna, podpisał umowę licencyjną z ElectroMobility Poland. Chodzi o dostawę platformy SEA dla marki samochodów Izera. Architektura SEA została wprowadzona na rynek we wrześniu 2020 roku. Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się marki w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut. ElectroMobility Poland jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię.

Polska spółka planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto ElectroMobility Poland ogłosiła plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka.

Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jestem przekonany, że ta umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilności

powiedział Daniel Donghui Li, szef Geely Holding Group

Technologia SEA jest wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800 mm do 3300 mm, w zależności od wymagań.

IZERA - polski samochód elektryczny

Fabryka ma powstać w Jaworznie, ale będzie trzeba wyciąć trochę drzew

Pierwsze pojazdy Izera zostaną wyprodukowane w fabryce w Jaworznie (woj. Śląskie). Inwestycja umożliwi stworzenie w samym zakładzie ok. 2400 miejsc pracy. Podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosław Wenderlich w odpowiedzi na jedną z interpelacji poinformował, że 4 lipca 2022 roku została podpisana umowa zamiany gruntów z Lasami Państwowymi, tym samym Miasto Jaworzno stało się właścicielem terenu pod planowany Jaworznicki Obszar Gospodarczy. Funkcję operatora tego terenu ma pełnić Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Planowane przejęcie przez ElectroMobility Poland praw do dysponowania terenem ma nastąpić w przyszłym roku i wówczas rozpocznie się proces inwestycyjny.

Spółka ElectroMobility Poland otrzymała ze Skarbu Państwa w latach 2019-2022 środki z Funduszu Reprywatyzacji w wysokości 250 mln zł. Zatrudnionych jest ok. 50 osób między innymi w obszarach inżynierii produktu, zakupów, planowania i inżynierii produkcji, zarządzania projektem, strategii sprzedaży oraz tzw. działów wsparcia.

Pojawiły się zarzuty, że pod budowę fabryki wycinane są obszary leśne. Wenderlich wyjaśnił, że z terenu zaplanowanego pod zakład produkcyjny Izery zalesionych jest ok. 70 proc. Niezbędna wycinka dotyczyć będzie tylko części tego terenu, która koliduje z samymi budynkami, jak i logistyką zakładu.

Źródło: ElectroMobility Poland, Sejm

Źródło zdjęcia głównego: Electromobility Poland

Zobacz również