Firmy wykonawcze, które montują pompy ciepła, to bardzo często te same firmy, które wykonują ogrzewanie podłogowe oraz instalację wodno-kanalizacyjną. W związku z tym, bardzo często oferty podzielone są na kilka części dotyczących odrębnie węzła cieplnego, instalacji ogrzewania podłogowego i instalacji wodno-kanalizacyjnej. Czasem firmy w ofercie mają również wentylację, czy instalacje fotowoltaiczne.

Dane początkowe

Na samym początku oferty znajdują się informacje dotyczące samego inwestora – jego dane osobowe oraz parametry budynku, takie jak:

  • powierzchnia grzewcza
  • zapotrzebowanie na moc cieplną
  • zapotrzebowanie na CO
  • obliczeniowa temp wewnątrz budynku
  • temperatura zasilania
  • maksymalna temp CWU
  • itp.

W tej części znajdują się również dane firmy wykonawczej oraz data sporządzenia oferty.

Węzeł cieplny

Węzeł cieplny to inaczej zespół urządzeń, które łączą sieć cieplną znajdującą się na zewnątrz obiektu z instalacją wewnątrz obiektu.

W tej części znajdują się elementy wchodzące w skład węzła cieplnego, takie jak:

  • pompa ciepła
  • zasobnik CWU
  • bufor
  • materiały instalacyjne
  • sterowniki
  • itp.

Ceny poszczególnych elementów niekoniecznie są wyceniane osobno. Częściej, firmy wykonawcze podają cenę danego zestawu elementów wchodzących w skład węzła cieplnego.

Dodatkowo, w tym miejscu często znajdują się krótkie informacje o pompie ciepła – jej parametrach i możliwościach, a także zdjęcia. Oferty mogą zawierać też kilka różnych urządzeń, które firma wykonawcza ma w ofercie – do wyboru przez inwestora.
Data sporządzenia oferty jest istotna, ale o tym pod koniec naszej redakcyjnej analizy.
Jeżeli oferta dotyczy gruntowej pompy ciepła inwestor będzie mógł znaleźć w tej części również wycenę wykonania odwiertów lub wykonania poziomego wymiennika ciepła, o ile firma wykonawcza wykonuje takie usługi.

Instalacja ogrzewania podłogowego

W przypadku ogrzewania podłogowego oferty wyglądają różnie. Czasem jest to tylko informacja ile metrów ogrzewania i po jakiej cenie jednostkowej musi zostać wykonane wraz z sumą kosztów, a czasem firmy rozpisują poszczególne elementy i materiały na jakich pracują, czy też dołączają zdjęcia. W tej części również może pojawić się kilka wariantów cenowych, które klient może wybrać w zależności od tego czy jest zainteresowany rozwiązaniem standardowym czy rozwiązaniem premium.

Instalacja wodno – kanalizacyjna

Firmy wykonawcze rozpisują zwykle pomieszczenia, w których będą znajdowały się punkty poboru oraz urządzenia, które będą w nich wykorzystywane. Zazwyczaj wyceniana jest całość tych elementów.

Uwagi

Zwykle na samym końcu oferty firmy wykonawcze zostawiają informację, jakie elementy nie są wliczone do wyceny. Przykładem takiej usługi może być demontaż starej instalacji grzejnikowej, przed instalacją ogrzewania podłogowego w przypadku termomodernizacji. W takim wypadku demontaż zostaje po stronie inwestora. Innym przykładem może być wycinka roślin w miejscu lokalizacji odwiertu, czy też wywóz ziemi.

Koszty robocizny

Nie zawsze koszty robocizny są wykazane w cenie. Czasem robocizna jest wyszczególniona jako odrębny koszt, a czasem wliczona w podawane ceny.

Podsumowanie

Jeżeli w ofercie nie ma wielu wariantów cenowych, to na końcu zwykle znajduje się podsumowanie. W tym punkcie klient może zobaczyć, ile go będzie kosztowała cała instalacja. W przypadku oferty, na którą składa się wiele wariantów urządzeń, sterowników, itp., takie podsumowanie niekoniecznie musi się pojawić. Analiza porównawcza pozostawiona jest już w tym przypadku inwestorowi.

Czas

Oferty wysyłane przez instalatorów nie są wieczne i nie ma w tym nic dziwnego. Firmom wykonawczym zależy na jak najszybszym uzyskaniu informacji, czy klient faktycznie jest zainteresowany ich ofertą. W związku z tym w ofercie można znaleźć informację, jak długo jest ona ważna. Czas obowiązywania oferty wynosi zwykle od 7 do 30 dni.

Jeden wariant czy kilka wariantów?

O to, co jest lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia klienta: jeden wariant czy klika wariantów w ofercie zapytaliśmy zaprzyjaźnionego instalatora.

Według odpowiedzi, którą otrzymaliśmy, więcej w takiej sytuacji nie musi oznaczać lepiej. Wbrew pozorom, lepszym rozwiązaniem dla klienta jest sytuacja, w której od firmy wykonawczej otrzyma jeden wariant zawarty w ofercie. Dlaczego? Inwestor niekoniecznie musi znać się na technice grzewczej i po to zwraca się do profesjonalistów, żeby dobrali dla niego najlepsze rozwiązanie. Jeżeli inwestor otrzyma kilka wariantów, to jest duże prawdopodobieństwo, że wybierze ten najtańszy, który nie zawsze będzie dla niego najlepszy. A jak to często bywa – cena idzie w parze z jakością.

Większy wybór, to także większy problem dla firmy wykonawczej, której może być trudno przekonać inwestora do droższego rozwiązania, które jest bardziej optymalne, jeżeli w ofercie przedstawiła mu tańszą opcję.

Gratisy i promocje

Oczywiście każda firma wykonawcza ma swój szablon do wykonywania wycen. Niektóre są bardziej szczegółowe i uwzględniają większość elementów instalacji, inne bardziej opisowe, a jeszcze inne minimalistyczne – zawierające jedynie najbardziej istotne z punktu widzenia klienta informacje. Niektóre nie zawierają zdjęć, a jeszcze inne mają ich całkiem sporo. Zasada ich tworzenia jest jedna, ale niekoniecznie prosta – przekonać klienta do zakupu.

Jednym ze sposobów na przekonanie klientów do wyboru konkretnej oferty są gratisy – każdy je lubi, niezależnie od skali inwestycji – co w analizowanych przez nas ofertach było oferowane przez firmy jako gratis? Jako przykład możemy wymienić instalację centralnego odkurzacza, czy na przykład sterowniki. Czasem zdarzają się również promocje oferowane przez samych producentów urządzeń, jak na przykład wydłużona gwarancja, czy obniżka ceny na konkretny model urządzenia.

Redakcja GLOBEnergia