Jakie samochody sprzedawały się w Europie w pierwszym kwartale tego roku?

Mniej więcej jedno na 12 aut zarejestrowanych w Unii Europejskiej w pierwszym kwartale tego roku to samochód elektryczny.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

  • Udział elektryków w nowych samochodach w pierwszym kwartale 2024 wyniósł w UE 12%.
  • Najwięcej BEV pojawiło się w Niemczech.
  • Holandia to kraj, gdzie najłatwiej o punkt ładowania samochodów elektrycznych. 

Europejski rynek motoryzacyjny urósł w pierwszym kwartale 2024 o 4,4% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. W UE w styczniu, lutym i marcu zarejestrowanych zostało łącznie ponad 2,7 miliona aut, z czego 332 999 to samochody elektryczne. BEV (ang. battery electric vehicle – samochody elektryczne) stanowiły więc 12% rynku motoryzacyjnego. W jakich krajach sprzedało się najwięcej elektryków? Analizujemy dane ACEA o rynku motoryzacyjnym za pierwszy kwartał bieżącego roku.

Gdzie elektryki są najpopularniejsze?

Trzy kraje Unii Europejskiej, w których zarejestrowano w pierwszym kwartale tego roku najwięcej samochodów elektrycznych to Niemcy (81 337), Francja (79 823) i Belgia (31 091). Zaraz za podium znajduje się również Holandia (30 055). Polska z liczbą 4 191 nowych zarejestrowanych samochodów elektrycznych znajduje się w tym zestawieniu na 13 pozycji. W Niemczech liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych w pierwszym kwartale spadła rok do roku o 14,1%. W pozostałych krajach w czołówce wzrosła, w Belgii o 49,6%! Jednak największy wzrost zainteresowania elektrykami nastąpił na Cyprze, gdzie w przez pierwsze trzy miesiące pojawiło się wprawdzie tylko 316 nowych BEV, jednak rok wcześniej ta liczba wynosiła 178. Rok do roku nastąpił więc wzrost o 77,5%!

Najmniej samochodów elektrycznych pojawiło się w Chorwacji (194), na Litwie (263) i Malcie (274). Chorwacja zaliczyła także największy spadek rejestracji nowych BEV w UE. Rok do roku liczba nowo zarejestrowanych elektryków spadła tam o 65,7%. 

Gdzie jeździ najwięcej BEV?

Według ACEA w 2021 roku udział samochodów elektrycznych w całkowitej liczbie aut pasażerskich w Unii wynosił jedynie 0,8%. Najwięcej BEV w stosunku do wszystkich samochodów było wówczas w Holandii (2,8%), Danii (2,4%) i Szwecji (2,2%). Chociaż kraj ten nie należy do UE, warto w tym miejscu wymienić również Norwegię, gdzie w tym samym okresie aż 16,2% wszystkich samochodów miało napęd całkowicie elektryczny. 

Emisje CO2 z nowych samochodów w Europie w 2021 roku. Źródło: ACEA

Jak widać na powyższym wykresie, państwa, w których popularność samochodów elektrycznych była w 2021 roku największa mogły pochwalić się najniższą emisją dwutlenku węgla z tego obszaru. 

Dystrybucja punktów ładowania samochodów elektrycznych w UE. Źródło: ACEA

Państwa, gdzie sprzedaje się najwięcej samochodów elektrycznych w Europie, mają też dobrze rozwiniętą bazę punktów ładowania. Na wyróżnienie w tej dziedzinie zasługuje Holandia. Znajduje się tam prawie jedna czwarta wszystkich Unijnych publicznych punktów ładowania. Jest to imponujący wynik, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że Królestwo Niderlandów stanowi jedynie około 1% powierzchni UE, a Holendrzy to tylko około 4% ludności Unii. Łatwy dostęp do ładowania BEV zapewniają też Francja i Niemcy. Punkty ładowania z tych dwóch krajów i Holandii składają się łącznie na 61% wszystkich punktów w UE. Poprzeczka postawiona została więc wysoko, a reszta krajów, w tym Polska, może brać przykład z tak rozbudowanej infrastruktury.

Unia nadal stoi benzyną

Największą popularnością w Unii Europejskiej w pierwszym kwartale 2024 nadal cieszyły się samochody spalinowe zasilane benzyną. Zarejestrowano ich w UE 980 477, czyli 35,4% wszystkich samochodów. Na drugim miejscu zakwalifikowały się samochody hybrydowe z wynikiem 28,9% udziału w rynku. Odwrotnie było w Polsce, gdzie najwięcej nowo zarejestrowanych samochodów można zaliczyć do kategorii HEV (ang. hybrid electric vehicle – hybrydy), a klasyczne samochody spalinowe spadły na drugie miejsce. Warto jednak pamiętać, że samochody hybrydowe również zasilane są głównie z paliw kopalnych.

Źródło: ACEA

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia