Wysokie drogowe mosty, które przecinają doliny często na wysokości chmur, są narażone na działanie silnych bocznych wiatrów. Stąd zaprezentowana w ramach konkursu koncepcja mostu „Solar Wind” wydaje się trafiona.
Proponowany most będzie wykorzystywał energię słoneczną za pomocą ogniw słonecznych wbudowanych w nawierzchnię drogi, podczas gdy turbiny wiatrowe zamontowane w przestrzeni pomiędzy filarami mostu zostaną wykorzystane do wytwarzania energii elektrycznej z bocznego wiatru.
Koncepcja „Solar Wind” to projekt, który zajął drugie miejsce w konkursie Solar Park Works – Solar Hiaghway, wykonany przez włoskich projektantów Francesco Colarossi, Giovannę Saracino i Luisa Saracino. Tematem konkursu była modernizacja nadziemnego odcinka autostrady, wyłączonego z eksploatacji, rozciągającego się między Bagnerą i Scillą we Włoszech.
Asfaltowa nawierzchnia drogi miałaby zostać zastąpiona 20-kilometrowym odcinkiem „słonecznej drogi” (solar roadways), składającej się z gęstej siatki ogniw słonecznych pokrytych przeźroczystą i trwałą powłoką z tworzywa sztucznego. Taka nawierzchnia dostarczałaby 11,2 GWh rocznie. W zintegrowanej z mostem strukturze, znajdującej się pomiędzy filarami, zainstalowano by 26 turbin wiatrowych, generujących 36 GWh rocznie. Cały system zapewniłby ilość energii elektrycznej potrzebnej do zasilania ok. 15 tys. domów.
Projekt przewiduje dodatkowo „zieloną promenadę” (green promenade), ciągnącą się wzdłuż mostu, na jego górnej powierzchni. Promenada miałaby składać się ze szklarni przeznaczonych do uprawy lokalnych produktów, gdzie można by się zatrzymać, aby kupić świeże warzywa i owoce.
Pomysł mostu wykorzystującego boczny wiatr, dzięki zintegrowanym turbinom, jest bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli tylko jest możliwy z konstrukcyjnego punktu widzenia.
Magda Wojdyła
Źródło: www.gizmag.com