Aktualności Aktualności

Jest projekt rozporządzenia: do 36 tys. zł dofinansowania na samochód elektryczny!

Zielony transport, samochód elektryczny
Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Zielony transport, samochód elektryczny

Podziel się

Projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zakłada do 36 tys. zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego, 150 tys. zł do instalacji stacji ładowania dużej mocy i ponad 1 mln zł na zakup autobusu elektrycznego, poinformowała ORPA.

Projekt jest już skierowany do konsultacji publicznych, a termin zgłaszania uwag upływa 25 lutego 2019 r.

Będziemy bliżej krajowego celu?

Projektowane rozporządzenie ma na celu określenie zasad udzielania oraz rozliczania wsparcia dla instrumentów określonych w nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Pieniądze z Funduszu mają być wsparciem dla rozwoju elektromobilności w Polsce i kolejnym krokiem, który ma przybliżyć Polskę do osiągnięcia celów założonych w dokumentach rządowych tj. Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych oraz Planie rozwoju elektromobilności.

Dofinansowanie będą mogli otrzymać mi między innymi producenci środków transportu, samorządy inwestujące w czysty transport publiczny, wytwórcy biokomponentów, jak i podmioty planujące zakup nowych pojazdów. Fundusz ma także na celu wsparcie promocji i edukacji w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie.

Jaka może być wysokość wsparcia?

Maksymalny poziom wsparcia, ma wynosić nawet 50% kosztów kwalifikowanych. W zależności od rodzaju infrastruktury, określono progi kwotowe, które wynikają z aktualnych kosztów związanych z utworzeniem konkretnego rodzaju stacji ładowania lub tankowania paliw alternatywnych. Wsparcie udzielane będzie w formie dotacji.

Ze względu na prognozowany rozwój rynku w zakresie stacji ładowania energia elektryczną wprowadzono zasadę, iż od 2023 r. wsparcie na tę infrastrukturę w postaci dotacji zostanie ograniczone do 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą. Pozostała część pomocy będzie mogła zostać udzielona w postaci pożyczki. Nie ulegnie zmianie poziom dofinansowania i przez cały okres ma on wynosić 50%.

Zgodnie z projektem, łączna kwota wsparcia na inwestycję związaną z budową lub rozbudową jednej stacji ładowania normalnej mocy nie może przekraczać 25 500 zł, dużej mocy 150 000 zł, stacji tankowania CNG 750 000 zł, stacji tankowania LNG 1 200 000 zł, a w przypadku punktu tankowania wodoru – 3 000 000 zł.

Źródło: ME, ORPA

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia