Już co drugi kupujący rozważa inwestycję w auto elektryczne

Samochody elektryczne zyskały znacznie na popularności – wynika z najnowszego badania EY Mobility Consumer Index 2022. Zmianę naszych nawyków w obszarze mobilności zwiększyła pandemia. Rzadziej jeździmy komunikacją miejską, a z racji emigracji poza granice dużych miast stawiamy na zakup auta.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

auto elektryczne

Z danych EY wynika, że podróży związanych z pracą jest o 11 proc. mniej niż przed pandemią, a prywatnych – 8 proc. mniej. Zainteresowanie transportem publicznym jako sposobem dotarcia do pracy spadło o 15 proc. w porównaniu z okresem sprzed pierwszego lockdownu. W efekcie, samochód staje się preferowanym sposobem przemieszczania się. Rekordowe 45 proc. respondentów planuje kupić nowy samochód. 52 proc. z nich chce zainwestować w samochodów elektryczny. To o 12 pkt proc. więcej w porównaniu do wyników z 2020 roku. Spośród osób zainteresowanych kupnem samochodu, 32 proc. deklaruje, że interesuje ich nowe auto, a 13 proc. rozgląda się za samochodem używanym.

Jako powód, respondenci podają najczęściej chęć ochrony środowiska – 38 proc. respondentów zainteresowanych kupnem elektryka wymienia wpływ samochodów na klimat jako główny czynnik determinujący ich wybór. 34 proc. osób, które chcą kupić auto elektryczne, jako powód wymienia rosnące obciążenia i kary związane z korzystaniem z samochodów spalinowych.

Obawy związane z infrastrukturą ładowania

Głównym czynnikiem ograniczającym sprzedaż samochodów elektrycznych są braki w infrastrukturze ładowania, na co wskazało 34 proc. badanych. 26 proc. osób wymieniło brak infrastruktury ładowania w domu i w pracy. 33 proc. osób obawia się zbyt małego zasięgu samochodu pomiędzy jego ładowaniem.

Obecnie 80 proc. właścicieli samochodów elektrycznych ładuje je w domu, co powinno skłonić decydentów, którzy stawiają na samochody elektryczne, do wspierania przydomowych stacji ładowania poprzez odpowiednie regulacje.

Dane potwierdza branża, ale Polska wypada słabo na tle europejskim

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przewiduje, że do 14,5 proc. wzrośnie w ciągu trzech lat udział pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) w sprzedaży nowych, osobowych samochodów na polskim rynku. W 2025 roku roczna sprzedaż samochodów zeroemisyjnych w Polsce przekroczy poziom 100 tys. szt.

Pod koniec I połowy 2022 roku skumulowana liczba rejestracji samochodów z napędem elektrycznym w Polsce wynosiła 51 844 szt. i dotyczyła pojazdów osobowych i dostawczych BEV oraz PHEV. W ciągu zaledwie pół roku flota takich pojazdów powiększyła się o ok. jedną trzecią, a od 2020 r. – prawie trzykrotnie.

W latach 2014-2022 udział samochodów z napędem elektrycznym w sprzedaży nowych pojazdów w Polsce wzrósł z 0,05 proc. do 4,78 proc. To prawie cztery razy mniej niż średnia w Unii Europejskiej, która wg ACEA pod koniec pierwszej połowy 2022 r. wyniosła 18,6 proc.

Źródło: EY, PSPA

Zobacz również