Właśnie dlatego powstała Kampania “Czyste Powietrze – zdrowy wybór!”. Jej celem jest obalenie mitów i barier. Niby świadomość społeczna o szkodliwości zanieczyszczonego powietrza jest, ale niekoniecznie wiadomo jak je wyeliminować.

Kampania obala 4 główne mity:

  1. Małe nie szkodzi
  2. Wysokie koszty
  3. Skomplikowane procedury
  4. Inni będą truć dalej

1. Małe nie szkodzi

Pierwszym mitem koniecznym do obalenia jest to, że mały piec nie szkodzi. Skoro może ogrzać tylko jeden dom, to jak może wpłynąć na ogólne zanieczyszczenie powietrza?

W tym momencie w Polsce jest przeszło 3 miliony kopciuchów do wymiany. Jeżeli taką świadomość, że małe nie szkodzi mają wszyscy ich właściciele, problem znacząco się mnoży.

Rejestracja wyników przez mobilne laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Krakowie wykazało, że nawet jeden dom ma znaczenie, a czujnik odczytał wysokie stężenia pyłów. Dodatkowo, zanieczyszczenie oczywiście było czuć, ze względu na charakterystyczny zapach spalenizny.

2.Wysokie koszty

Problem wysokich kosztów często wynika z braku świadomości, że na wymianę źródła ciepła można uzyskać dofinansowanie. Im mniejsza wartość dochodu przypadająca na mieszkańca, tym dofinansowanie będzie większe.

Co warto wiedzieć? Porozumienie Branżowe na Rzecz Efektywności Energetycznej (POBE), we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii, oraz Polskim Alarmem Smogowym opracowali bezpłatny „Poradnik inwestora – ulga termomodernizacyjna 2019”. Przedstawia on podstawowe, najważniejsze zasady korzystania z ulgi termomodernizacyjnej oraz precyzuje, kto może z niej skorzystać, jakie są limity odpisów, wymagane terminy, zasady rozliczeń.

Więcej przeczytaj TUTAJ

3. Skomplikowane procedury

Kolejną barierą są skomplikowane procedury i o ile Kampania stara się obalić je jako mit, o tyle faktycznie w pewnych przypadkach mogą one stanowić barierę. Nie bez kozery Piotr Woźny, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wciąż powtarza o konieczności uproszczenia procedur, włączył do współpracy sektor bankowy i pracuje nad składaniem wniosków przez bankowość elektroniczną. Z kolei Minister Środowiska Henryk Kowalczyk wielokrotnie podkreślał znaczenie udziału samorządów w programie Czyste Powietrze.

Często przypomina się o także przykładzie, w którym niektórzy wnioskodawcy musieli czekać aż 300 dni na rozpatrzenie wniosku. Procedury administracyjne wymagają uproszczenia i miejmy nadzieję, że wkrótce również podpiszemy się pod tym, że to tylko mit.

4. Inni będą truć dalej

Tu kampania podkreśla znaczenie dobrej woli. Generalnie przecież nikt nie chce truć swoich dzieci i sąsiadów. Często wystarczy porozmawiać i powiedzieć sąsiadowi, że może skorzystać z dofinansowania, bo może o tym po prostu nie wiedzieć.

Ten aspekt jest też podobny do przypadku: małe nie szkodzi. Jedno gospodarstwo domowe może nie stanowić problemu, ale 3,5 miliona już jak najbardziej. Każdy element ma znaczenie i przyczynia się do ogólnego problemu.

Kampania jako walka ze smogiem

Działania edukacyjne są ważnym elementem szerzenia rozwiązań proekologicznych w społeczeństwie. Od momentu rozpoczęcia działania programu „Czyste Powietrze” w całej Polsce odbywały się spotkania informacyjno-edukacyjne z mieszkańcami, podczas których przedstawiano jego najważniejsze zasady i założenia. W całym cyklu spotkań uczestniczyło ponad 170 tys. osób.

Dzięki kampanii, która jest kolejnym elementem kampanii informacyjnej w programie Czyste Powietrze, Ministerstwo Środowiska planuje dotrzeć do właścicieli domów, w których systemy grzewcze nie spełniają współczesnych standardów, czyli wyposażone są w kotły i piece starej generacji, opalane są złej jakości węglem lub odpadami, czyli po prostu do potencjalnych beneficjentów programu.

Minister Środowiska Henryk Kowalczyk powiedział, że poprzez kampanię edukacyjną dotyczącą jakości powietrza, ministerstwo chce pokazać, że każdy pojedynczy wybór ma znaczenie, ponieważ pomaga wspólnymi siłami osiągnąć na trwałe zmianę służącą wszystkim. Chce również obalić najbardziej rozpowszechnione mity na temat problemów, związanych z nowoczesnym i nieszkodliwym ogrzewaniem domów jednorodzinnych.

O kampanii dowiesz się więcej TUTAJ, a film obalający mity obejrzysz TUTAJ.

Redakcja GLOBEnergia