Mowa o  sieci sklepów Castorama. Pod koniec kwietnia br. nasza redakcja zebrała informacje o wybranych sieciach supermarketów i ich planach odnośnie fotowoltaiki. Marki takie jak Dino Polska, Lidl, Biedronka, Żabka, Makro czy Carrefour Polska mają za sobą pierwsze inwestycje w energetykę słoneczną, lub planują już kolejne. Do tej grupy dołącza sieć marketów budowlano-remontowych, Castorama.

W połowie marca 2021 r. ta sieć marketów wystartowała z programem pilotażowym związanym z montowaniem paneli fotowoltaicznych na dachach swoich sklepów. Pierwszym obiektem z zamontowaną fotowoltaiką jest sklep w Zamościu, który produkuje energię elektryczną na własne potrzeby, ale także wysyła ją do sieci, jeśli produkcja przekracza bieżące zapotrzebowanie sklepu.
Sławomir Miłosz, dyrektor ds. technicznych Castorama Polska, powiedział, że w planach firmy jest rozwój instalacji fotowoltaicznych na wybranych sklepach o najlepszych warunkach lokalizacyjnych i nasłonecznienia.

– Obecnie przygotowujemy projekty i prowadzimy rozmowy z dostawcami instalacji. Przy stale rosnących cenach energii i obciążeniach przedsiębiorstw w tym zakresie, tego typu instalacje zaczynają być coraz bardziej atrakcyjne ponieważ zwrot z inwestycji jest coraz krótszy – podkreślił Miłosz.

 fot. Castorama Zamość


Kolejną inicjatywą jest wdrożenie systemu BMS (Building Management System), który zautomatyzuje procesy sterowania i monitorowania wszelkich możliwych urządzeń, które znajdują się w sklepach. System BMS zarządza zarówno harmonogramami, nastawami i regulacją urządzeń, co znacząco przekłada się na oszczędności w zużyciu energii.

Zbiórka elektrogratów

Sieć sklepów od lat realizuje strategię zrównoważonego rozwoju i tworzy rozwiązania, dzięki którym wspiera walkę ze zmianami klimatu. Prowadzi także działania na rzecz edukacji lokalnych społeczności oraz pomaga tworzyć bardziej zrównoważone domy. Sieć rozszerzyła wybór produktów mających na celu poprawę efektywności energetycznej, termicznej oraz ograniczenie zużycia wody.

Sieć także zainicjowała w Polsce popularną, kilkudniową akcję “Kwiaty za elektrograty”. Klienci, którzy przyniosą zużyte lub stare odpady elektroniczne, otrzymują sadzonki kwiatów. W 2019 r. zebrano 195 ton, w 2020 r. – 612. Tegoroczna pierwsza wiosenna edycja z przyczyn lockdownu została skrócona z trzech do jednego dnia, ale i tak udało się zebrać prawie 300 ton elektroodpadów.

Redakcja GLOBEnergia