26 czerwca wystartowały nabory do trzech programów dopłat na rozwój elektromobilności, które zakończyły się 31 lipca. Programy skierowane były do różnych beneficjentów:Program Zielony samochód został skierowany do osób fizycznych, eVAN do przedsiębiorców na zakup elektrycznych samochodów dostawczych, a Koliber dla taksówkarzy. Programy zostały zorganizowane przez Ministerstwo Klimatu i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kolejne nabory planowane są już na jesień! Jakie są efekty przeprowadzonego pilotażu?

Efekty pilotażu

31 lipca 2020 roku zakończyły się nabory do programów „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber”. Jak poinformował na swoim oficjalnym twitterze Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW, efektem zakończonego pilotażu będzie 344 dotacji o wartości 11,2 mln zł, a kolejne nabory planowane są na jesień!

O programach

Wartość wniosków złożonych w pierwszym naborze do programów wynosi 11,2 mln zł, jednak budżet programu jest dużo większy i ze środków NFOŚiGW wynosi blisko 150 mln zł. Po przejęciu Funduszu Niskoemisyjnego Transportu przez NFOŚiGW budżet na rozwój elektromobilności może zostać jeszcze bardziej zwiększony.

W pilotażu ogłoszono nabory do trzech programów: „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber”.

Zielony Samochód to program wspierający zakup elektrycznego samochodu osobowego kategorii M1. Jego budżet wynosi 37,5 mln zł, z czego ma zostać dofinansowane 2 000 samochodów elektrycznych. Osoba fizyczna może uzyskać do 15% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, ale nie więcej niż 18 750 zł. Koszt zakupu pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 000 zł.

W ramach programu Ekologiczny samochód dostawczy e-VAN, 70 mln zł zostanie przeznaczone na wsparcie zakupu 1 000 elektrycznych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Program wspiera mikro-, małych oraz średnich przedsiębiorców. Mogą oni liczyć zarówno na dotacje jak i na pożyczki. Wysokość dotacji to 30% kosztów kwalifikowanych, ale maksymalnie 70 000 zł. Dopuszczalne jest wzięcie pojazdu w leasing.

Dodatkowo, w ramach tego programu można otrzymać dofinansowanie na 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na nabycie punktu ładowania o mocy do 22kW zakupionego po 1 stycznia 2020 r.

Program Koliber został przeznaczony dla przedsiębiorców posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym. W ramach programu Koliber, 40 mln zł zostanie przeznaczone na dofinansowanie zakupu tysiąca elektrycznych taksówek oraz tysiąca naściennych stacji ładowania typu wallbox. Wysokość dotacji to 20% kosztu zakupu pojazdu – maksymalnie 25 tysięcy złotych. Koszt pojazdu nie może w tym przypadku przekraczać 150 tysięcy złotych. Dla wnioskodawców przeznaczone są również pożyczki.

Kolejne nabory mają zostać ogłoszone już jesienią!

Ile pojazdów elektrycznych jeździ po polskich drogach?

Według danych PSPA z końca czerwca 2020 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 12 271 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W pierwszym półroczu 2020 r. przybyło ich 3 275 sztuk – o 65% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.

Liczba elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych po podsumowaniu pierwszego półrocza 2020 roku wyniosła 606 szt. Flota elektrycznych motorowerów i motocykli na koniec czerwca osiągnęła liczbę 7 342 szt, a liczba autobusów elektrycznych w Polsce zwiększyła się do 296 szt.

Źródła: twitter, NFOŚiGW, PSPA

Redakcja GLOBEnergia