Kto w Polsce jeździ elektrykami i ile to kosztuje? Wyniki wielkiego badania opinii kierowców wkrótce!

Już niedługo opublikowane zostaną pełne wyniki badań opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce. Analizy przeprowadzone przez organizację EV Klub Polska we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) obejmują m.in. temat tego, kim tak właściwie jest przeciętny właściciel samochodu elektrycznego w Polsce. 

Zdjęcie autora: Katarzyna Dubiel

Katarzyna Dubiel

Redaktorka portalu GLOBEnergia

Podziel się

  • Pokonanie 100 km samochodem elektrycznym to koszt jedynie 23 zł, a jego naładowanie na taką trasę to koszt ok. 14 zł
  • Większość kierowców samochodów ładuje swoje auta w domu, często przy pomocy instalacji PV
  • Użytkownicy samochodów elektrycznych zamieszkują głównie duże miasta

“Wielkie badanie opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 - EV1000” zostało stworzone przez EV Klub Polska, czyli największą społeczność zrzeszającą użytkowników pojazdów elektrycznych w naszym kraju. W ramach badania przeprowadzono ankietę, w której udział wzięło 965 respondentów. Ich zadaniem było odpowiedzenie na 104 pytania. Dzięki temu możliwe było skomponowanie kompleksowej oceny na temat preferencji i nawyków użytkowników w kwestiach codziennego użytkowania pojazdów elektrycznych. Jednak co ważniejsze, uzyskano również informacje o tym, kto właściwie decyduje się na zakup tego typu pojazdu w naszym kraju. Kim właściwie jest przeciętny właściciel elektryka? Poznajmy go nieco bliżej!

Samochody elektryczne także na wsi

Okazuje się, że samochody elektryczne to nie tylko domena dużych aglomeracji. Co prawda to właśnie w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców można zauważyć najwięcej pojazdów napędzanych energią elektryczną (51%), jednak aż 29% respondentów posiadających elektryki mieszka w miejscach o liczbie mieszkańców mniejszej niż 20 tys. Takie rozwarstwienie może być spowodowane głównie przez brak rozbudowanej infrastruktury w mniejszych miejscowościach. Duże miasta wypadają pod tym względem dużo lepiej. Z drugiej strony do ładowania elektryka wcale nie jest potrzebna publiczna stacja ładowania.

Co więcej, większość pytanych mieszka w budynkach jednorodzinnych (60%), bliźniakach (7%) bądź segmentach (6%). Wszystkie te budynki pod względem infrastruktury są zbliżone do domów wolnostojących. Oznacza to, że większość kierowców ma prywatne stanowisko postojowe, a także gniazdko. Przy tym aż 80% użytkowników samochodów elektrycznych przyznaje, że posiada własną instalację fotowoltaiczną. Dzięki temu są oni w stanie sami zapewnić sobie energię do naładowania pojazdu, co znacząco obniża koszty ładowania akumulatorów. Zdaje się więc, że niedobory infrastrukturalne na wsi wcale nie muszą być przeszkodą w inwestycji w samochód elektryczny. 

W nieco gorszej sytuacji są mieszkańcy budynków wielorodzinnych i tzw. bloków. Najczęściej nie posiadają oni na własność przestrzeni, w której mogłaby zostać zamontowana instalacja fotowoltaiczna. Są oni zdani na łaskę spółdzielni mieszkaniowych, albo na istnienie stacji ładowania samochodów elektrycznych w okolicy. 

Co się bardziej opłaca - ładowanie w domu, czy w trasie?

Wszystko wskazuje na to, że to właśnie ładowanie samochodów elektrycznych w domu jest najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem. W tym przypadku istotne jest również to, z jakiej taryfy energetycznej korzysta właściciel elektryka. Według badania ankietowego największą popularnością cieszy się wariant G11 (46% respondentów), G12w (23%) oraz G12 (17%). Jak się jednak okazuje, najpopularniejsza taryfa nie zapewnia najmniejszego kosztu ładowania. W przypadku G11 koszt przejechania 100 km to 14,94 zł, a w G12 - 14,57 zł. Według analizy przeprowadzonej przez EV Klub Polska najtańszą opcją jest wybór wariantu G12n oraz G12n, gdzie cena za pokonanie 100 km wynosi odpowiednio 12,39 zł i 13,83 zł. 

Zdecydowanie droższą opcją jest ładowanie elektryka w trasie. Otóż średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC) to 50,38 zł. Zazwyczaj kierowcy samochodów elektrycznych korzystają z ładowania w trasie ok. 48 razy w ciągu roku. 

Ile kosztuje eksploatacja samochodu elektrycznego?

Ile właściwie kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego? Czy to rzeczywiście tak duży koszt? Otóż według analizy EV Klub Polska właściciele elektryków wydają miesięcznie średnio 345 zł na ładowanie swoich pojazdów. Jednak jak zaznacza Albert Kania, Senior New Mobility Manager w Polskim Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych: “przy określaniu kosztów ładowania kluczowe jest źródło energii, z którego korzystamy”. 

Badanie ujawniło, że 58% sesji ładowania odbywa się w domu, a kolejne 16% na trasie z użyciem prądu stałego. Dodatkowo, 9% sesji odbywa się w miejscu pracy, 8% w mieście z użyciem prądu przemiennego, 5% w mieście z użyciem prądu stałego, a 3% w innych lokalizacjach. Co ciekawe sesje ładowania AC na trasie stanowią 2% 

wylicza Albert Kania

Podsumujmy więc, ile średnio kosztuje eksploatacja samochodu elektrycznego w Polsce.

ile kosztuje eksploatacja samochodu elektrycznego.

Średni koszt przejechania 100 km autem elektrycznym wynosi jedynie 23 zł. Jest to wciąż mniej, niż średni koszt przejechania stu kilometrowej trasy przez auto spalinowe. 

Rosnąca popularność elektryków

W listopadzie 2023 roku flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 54 681 sztuk. Park osobowych BEV wzrósł o 70% względem roku poprzedniego. Bardzo dynamiczny wzrost zanotowano w segmencie całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych. W listopadzie ich liczba zwiększyła się do 5599 sztuk, czyli o 94% względem poprzedniego roku. Nastąpił również przyrost w liczbie punktów ładowania. Ich ogólna liczba zwiększyła się o ponad 1,5 tysięcy w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. 

Tak więc polski sektor elektromobilności prężnie się rozwija. Pełna wersja “Wielkiego badania opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 - EV1000” zostanie opublikowana w I kwartale 2024 roku. Wtedy to poznamy więcej szczegółów na temat preferencji kierowców samochodów elektrycznych. 

Źródło:  EV Klub Polska, PSPA 

Zdjęcie autora: Katarzyna Dubiel

Katarzyna Dubiel

Redaktorka portalu GLOBEnergia