Łącznie w polskich miastach jeździ już 707 elektrycznych autobusów – które miasto jest liderem?

Flota elektrycznych autobusów w Polsce powiększa się w I kwartale 2022 roku o kolejne 79 pojazdów. Według najnowszych danych, w polskich miastach obecnie jeździ już 707 elektrycznych autobusów. Jak zmieni się liczebność tej floty w najbliższych dwóch latach?

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Kto jest liderem?

Najwięcej autobusów elektrycznych kursuje w Warszawie. W stolicy używanych jest 162 takich pojazdów. W czołówce znajduje się również Kraków, który może pochwalić się liczbą 78 e-busów oraz Poznań, gdzie kursuje ich 59. Poza podium, znajdują się takie miasta jak Jaworzno i Zielona Góra. Po drogach tych miast kursuje odpowiednio 44 i 43 szt. autobusów zeroemisyjnych.

Na podstawie tych danych można stwierdzić, że udział e-busów w miejskich przedsiębiorstwach komunikacyjnych plasuje się na poziomie powyżej 30 proc. Ten udział może wydawać się mały, ale jak wskazuje PIRE, liczba autobusów elektrycznych wyprzedziła liczbę pojazdów z silnikami diesla. W ubiegłym roku autobusy z silnikami diesla stanowiły 35 proc., a e-busy 36 proc. Trend ten jest również kontynuowany w tym roku.

Większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce

Na rynku elektromobilności transport publiczny radzi sobie bardzo dobrze. Wynika to m.in. z faktu, że samorządy chętnie korzystają z programów wsparcia rozwoju elektromobilności, oferowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. NFOŚiGW przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania, co znajduje to odzwierciedlenie w rosnącej flocie e-busów. Jest to satysfakcjonujące choćby ze względu na fakt, że zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. 

Solaris liderem

Wśród producentów e-busów, niezmiennie liderem pozostaje Solaris. Spółka ta, prawdopodobnie utrzyma pozycję lidera do końca tego roku. Zaraz za Solarisem w Polsce plasują się producenci tacy jak Volvo, Mercedes-Benz, MAN. Czy sytuacja może się odmienić? Według danych przekazanych przez PIRE, w I kw. 2022 roku, elektromobilnym numerem jeden jest aktualnie Volvo (27 szt.), potem Mercedes (24 szt.) i Solaris (24 szt.).

A co z infrastrukturą?

W tej kategorii niezmiennie liderem jest zielonogórska firma Ekoenergetyka-Polska, która uruchomiła w Polsce 437 stacji ładowania o łącznej mocy 61 MW. Kolejne miejsca na podium należą do: Medcomu (16% - 85 stacji ładowania), Eniki (3% - 13 stacji ładowania). W Polsce obecnie używanych jest 520 stacji ładowania autobusów elektrycznych, które dostarczają ponad 70 MW mocy w ponad 50 miastach.

Jak zmieni się liczebność tej floty w najbliższych dwóch latach?

Według PIRE, na koniec 2022 roku prawdopodobnie przekroczymy liczbę 800 autobusów elektrycznych w polskich miastach. Na ten moment 191 e-busów jest w trakcie dostaw. Około 100 z nich dotrze do miast jeszcze w tym roku. Kolejne 82 autobusy są w procedurze przetargowej.

32 autobusy elektryczne mają zapewnione dofinansowanie z I edycji programu Zielony Transport Publiczny. Z drugiej edycji Zielonego Transportu Publicznego dofinansowanie ma otrzymać aż 340 autobusów elektrycznych. Zdaniem PIRE, jeżeli wszystkie umowy i dofinansowania zostaną zrealizowane, to można się spodziewać, że w latach 2022 - 2024 na polskich drogach jeździć będzie ponad 1350 autobusów elektrycznych.

Źródło: PIRE, TransInfo.pl.

Zobacz również