Przedstawiciel PSEM w rozmowie z GLOBenergia.pl wskazuje na cztery najważniejsze elementy, które warto przeanalizować lub uwzględnić podczas budowy nowego domu. Oczywiste jest to, że trzeba zwrócić uwagę na koszty całego przedsięwzięcia. Kolejny elementem jest bezpieczeństwo – należy zlecić podłączenie urządzenia osobie z odpowiednimi uprawnieniami. Gniazdo siłowe powinno znaleźć się w garażu lub na zewnątrz budynku. Przede wszystkim planując inwestycje w ładowarkę i samochodów elektryczny, trzeba wziąć pod uwagę parametr, jakim jest moc przyłączeniowa budynku.

Gdzie wybrać miejsce na ładowarkę EV?

– W Polsce wciąż przybywa fanów elektromobilności, a dostęp do „gniazdek” bywa ograniczony. Dlatego według nas idealnym miejscem w przydomowej instalacji EV jest garaż, daje dodatkowe możliwości i pozwala ładować auto elektryczne o dowolnej porze, wygodnym dla siebie momencie, lub gdy nie korzystamy z pojazdu, a spędzamy czas w domu. Właściciel takiego pojazdu po powrocie z pracy podłącza samochód do stacji, a rano jest gotowy do drogi. Tego typu urządzenia montuje się na ścianie garażu w miejscu umożliwiającym wygodny dostęp lub na specjalnym słupku na terenie posesji – wyjaśnia Roman Tabaka.

Dodaje, że taka domowa stacja ładowania jest niezbędna, by móc w pełni wykorzystywać możliwości, jakie daje samochód z akumulatorem o dużej pojemności. Jest też najtańszym z możliwych rozwiązań zwłaszcza w połączeniu z fotowoltaiką.

Podczas wyboru stacji ważnym elementem jest dopasowanie długości kabla lub zakup ładowarki z wbudowanym kablem. Najlepiej jest zaopatrzyć się w przewód o maksymalnej długości 5 m – pozwoli on na swobodną obsługę urządzenia bez konieczności ustawienia auta względem stacji ładowania – wskazuje ekspert.

– Trzeba mieć na uwadze to, że maksymalna moc ładowania samochodu jaką możemy uzyskać jest zależna głównie od typu samochodu, gdyż to on sygnalizuje ładowarce jakie natężenie prądu może podać. Stacje ładowania mogą maksymalnie ładować prądem 32A – mówi Roman Tabaka.

Niewskazany samodzielny montaż

Samodzielny montaż przydomowej instalacji nie jest wskazany, powinien go przeprowadzić elektryk posiadający świadectwo kwalifikacji SEP. Elektryk wykonuje okablowanie pod stację ładowania przeprowadzając odpowiednio dobrany kabel od rozdzielnicy do garażu. Przy natężeniu 16A przekrój żył w przewodzie powinien wynosić 4 mm2, a przy natężeniu 32A – 10 mm2. Po zamontowaniu ładowarki i podłączeniu żył kabla zasilającego stację następuje uruchomienie i programowanie, po którym można rozpocząć ładowanie.

Po zakończeniu takiej instalacji właściciel powinien zostać przeszkolony w zakresie bezpiecznego użytkowania ładowarki.

Jak zadbać o bezpieczeństwo domu z ładowarkę EV?

Nasz rozmówca wyjaśnia, że stacje ładowania wyposażone są w zabezpieczenie nadmiarowo-prądowe dbające o kabel i samo urządzenie przed pojawieniem się zbyt wysokiego prądu oraz wyłączniki różnicowoprądowe, będące zabezpieczeniem przed niepożądanym pojawieniem się napięcia na częściach metalowych, np. na karoserii samochodu.

Ładowarki produkcji np. Automoc Polska posiadają komplet zabezpieczeń wbudowanych w obudowę tj. rozłącznik różnicowoprądowy, rozłącznik nadmiarowo-prądowy, wyłącznik awaryjny. Nie wymaga się stosowania dodatkowych zabezpieczeń, ponieważ zastosowane zabezpieczenia w zupełności zabezpieczą urządzenie przed spięciem. Standardowy czujnik dymu będzie wystarczający.

Redakcja: Patrycja Rapacka

Roman Tabaka

Wiceprezes Zarządu w Polskim Stowarzyszeniu Elektromobilności (PSEM)