Lidl i Kaufland wspierając rozwój elektromobilności, planują by przy każdym sklepie w Niemczech funkcjonowała przynajmniej jedna ładowarka samochodowa, czerpiąca energię z OZE.W stacje mają zostać także wyposażone modernizowane placówki, tak by ostatecznie sieci miały około 4 tysiące stacji ładowania. Zarówno Lidl i Kaufland należą do Grupy Schwarz.

Uniwersalność

Jak podaje WP, stacje ładowania powstające przy sklepach mają być uniwersalne, by istniałą możliwść ładowania samochodów zarówno prądem stałym jak i zmiennym. Wydajność stacji ma być różna – zależna od lokalizacji. W miejscach częściej uczęszczanych, stacje mają mieć większą moc i krótszy czas ładowania. Ogólnie, Niemcy planują, by w ich kraju średni dystans pomiędzy dwoma punktami ładowania był mniejszy niż 20 km.

OZE

Stacje ładowania powstające przy Lidlu i Kauflandzie, mają w całości czerpać energię z odnawialnych źródeł energii. Prąd ma pochodzić głównie z instalacji fotowoltaicznych budowanych na dachach sklepów.

Warto dodać, że obie sieci sklepów stawiają nie tylko na elektromobilność. W większości nowo powstających Lidlach i Kauflandach pojawiają się pompy ciepła i fotowoltaikę. Klienci mogą nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, jakie urządzenia zasilają sklepy, który odwiedzają na co dzień. Dzięki takim rozwiązaniom sklepy są przyjazne środowisku i przyczyniają się do znacznej redukcji emisji CO2 .

Sklepy oszczędzają również na oświetleniu, inwestując z energooszczędne oświetlenie typu LED, które pozwala zoptymalizować zużycie energii o 50 proc. w porównaniu z oświetleniem tradycyjnym.

W Polsce stacje przy oddziałach ZUS

Podczas pierwszego dnia Ogólnopolskiego Szczytu Gospodarczego w Siedlcach Paweł Śliwa, wiceprezes ds. innowacji PGE Polskiej Grupy Energetycznej oraz Mariusz Jedynak, wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, podpisali list intencyjny o nawiązaniu współpracy, której celem ma być stworzenie sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych zlokalizowanych przy oddziałach ZUS. W Polsce znajdują się 43 oddziały ZUS.

Bariery w rozwoju elektromobilności

Jedną z głównych barier dla potencjalnego inwestora w elektryczny samochód, jest obawa o niewystarczającą dostępność stacji ładowania. Zwykle są one porozmieszczane w dużych miastach, ale co jest oczywiste, nie w takim stopniu jak zwykłe stacje benzynowe.

Elektromobilność to przyszłość, a żeby ta przyszłość stała się dostępna dla nas wszystkich najpierw należy zadbać o jak najszerszy dostęp do stacji ładowania aut elektrycznych.

Źródło: Wirtualna Polska

Redakcja GLOBEnergia