Podczas gdy elektromobilność w transporcie drogowym jest tematem mocno poruszanym w mediach oraz w świecie polityki i przemysłu, naukowcy idą już krok dalej i pracują nad nowatorskimi rozwiązaniami w dziedzinie transportu kolejowego. Bo kto powiedział, że pociąg nie może być zasilany energią ze słońca?

Na stacji kolejowej Aldershot (UK) zostały zainstalowane panele solarne jako część projektu badającego potencjał kolei napędzanej energią słoneczną.

Fotowoltaika na kolei

Panele w liczbie 135 są zainstalowane zostały na opuszczonych terenach w pobliżu stacji i oczekuje się, że zaczną generować prąd już w sierpniu. Będą dostarczać energię elektryczną bezpośrednio do linii kolejowych bez wcześniejszego wprowadzania jej do sieci.

Przeprowadzone analizy wykazały, że wyprodukowana przez nie energia słoneczna może zapewnić 10% zapotrzebowania na energię elektryczną potrzebną do zasilania zelektryfikowanych tras pociągów, gdy są one podłączone bezpośrednio do sieci.

Ambitne cele

Projekt demonstracyjny jest finansowany przez Innovate UK i brytyjski Departament Transportu.

Większe projekty energii słonecznej mogą być wdrażane w sieci South Western Railway (SWR), jeśli program przejdzie pomyślnie etap testowy. Koleje brytyjskie już po raz kolejny dążą do redukcji zapotrzebowania na energię. Tylko w ciągu ostatniego roku, SWR zmniejszył emisję o 33%. Kolejnym celem na najbliższe 5 lat jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 60%.

Oficjalne uruchomienie projektu

17 lipca w Aldershot Station odbyła się publiczna prezentacja nowego systemu. Celem było wprowadzenie społeczeństwa w realizowany właśnie program. Amelia Woodley, szefowa działu zrównoważonego rozwoju w South Western Railway, powiedziała, że ​​„nigdy nie było lepszego czasu” na współpracę w ramach przejścia na zerową emisję zanieczyszczeń.

„Jesteśmy bardzo podekscytowani mogąc zainstalować pierwszy na świecie projekt bezpośredniego zasilania linii kolejowych energią słoneczną na stacji Aldershot. – powiedział Ollie Pendered, dyrektor wykonawczy Riding Sunbeams.

Miejmy nadzieję, że ten program pilotażowy toruje drogę dla przemysłu kolejowego nie tylko w Wielkiej Brytanii.

Czy transport kolejowy może stać się transportem bezemisyjnym w dosłownym tego słowa znaczeniu?

Redakcja GLOBEnergia