Magazyn energii na kółkach to nowy wymiar off-gridu

Czy pojazd może zasilać szpital, ładować elektryczne auta i czasowo zastępować sieć energetyczną? Najnowsze rozwiązania technologiczne pokazują, że to realna perspektywa. System MESS 2000 to mobilne magazyny energii nowej generacji.

- MESS 2000 to mobilny magazyn energii o pojemności 2 MWh, który może zasilać szpitale, ładować auta elektryczne i działać niezależnie od sieci.
- Urządzenie wyróżnia się efektywnym chłodzeniem, długą żywotnością ogniw i wysoką sprawnością nawet w ekstremalnych warunkach.
- Kompaktowa konstrukcja i zaawansowane zabezpieczenia czynią MESS 2000 wszechstronnym narzędziem dla sektora off-grid i sytuacji kryzysowych.
2 MWh energii w mobilnej formie
Podczas 13. Międzynarodowego Szczytu i Wystawy Magazynowania Energii (ESIE2025) zaprezentowano innowacyjny pojazd MESS 2000. To pierwsze urządzenie tego typu o długości 10 metrów i pojemności 2 MWh. W porównaniu do wcześniejszych mobilnych systemów, oferuje on trzykrotnie większą pojemność dzięki autorskim ogniwom litowo-jonowym o pojemności 314 Ah.
System przeszedł testy drogowe na dystansie 5000 km w różnorodnych warunkach terenowych. Masowa produkcja planowana jest na maj 2025 roku. Potencjalne zastosowania obejmują awaryjne zasilanie, szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych oraz tymczasowe zastępowanie sieci energetycznych podczas prac budowlanych.
Nowatorski system chłodzenia i długa żywotność
W systemie wykorzystano chłodzenie cieczą na bazie glikolu etylenowego, zarządzane przez algorytm kontrolujący temperaturę. – Różnica temperatur między ogniwami nie przekracza ±2°C, co przekłada się na wzrost efektywności energetycznej o 12% – informuje producent.
Ogniwa mają żywotność sięgającą 6000 cykli, a system pozwala na obniżenie kosztów operacyjnych o 15–20% w porównaniu do klasycznych generatorów diesla. Rozwiązanie to wpisuje się w szerszy trend zmniejszania emisji i poprawy efektywności energetycznej.
Gotowość do zasilania i szybkiego działania
System wyposażono w falownik PCS o mocy 800 kW oraz dwa porty ładowania (po 120 kW), umożliwiające jednoczesne ładowanie dwóch pojazdów elektrycznych. Dzięki możliwości przełączania się między trybami on-grid i off-grid w czasie poniżej 20 milisekund, system może być wykorzystywany w miejscach wymagających nieprzerwanego zasilania, jak szpitale czy stacje bazowe.
W testach przeprowadzonych w ekstremalnych warunkach urządzenie utrzymało sprawność powyżej 88%, co pokazuje jego odporność na czynniki zewnętrzne. Pojazd był sprawdzany w warunkach temperatury rzędu 55°C czy wilgotności 95%. Testowano również sprawność magazynu na wysokości wysokość 3000 m n.p.m.
Wysoki poziom bezpieczeństwa
Uruchomiony system bezpieczeństwa składa się z sześciu warstw. Ogniwa litowo-jonowe przeszły testy odporności na przebicie i zgniatanie, a obudowa bateryjna z aluminium zdała ponad milion testów wibracyjnych. Zintegrowano również system gaszenia gazem perfluoroheksanonowym, aktywujący się w mniej niż 100 milisekund.
Monitorowanych jest ponad 30 parametrów pracy, a skuteczność wykrywania potencjalnych usterek wynosi 99,8%. Konstrukcja spełnia normy IP54 i przystosowana jest do działania w trudnym terenie oraz niesprzyjających warunkach pogodowych.
Kompaktowy rozmiar i elastyczne zastosowanie
Z długością niecałych 10 metrów i promieniem skrętu poniżej 12 metrów, pojazd może być stosowany nawet w zatłoczonych miastach. Konstrukcja modułowa umożliwia zastosowanie w różnych sytuacjach: od cichej naprawy sieci, przez reakcje kryzysowe, po rozwój infrastruktury off-grid i zasilanie imprez masowych.
Producent poinformował, że pojazd już teraz wzbudził zainteresowanie rynkowe i otrzymał wstępne zamówienia, jednak szczegóły pozostają objęte negocjacjami. Prognozy rynkowe mówią o przekroczeniu wartości 20 miliardów juanów (2,7 miliarda dolarów) w globalnym segmencie mobilnych magazynów energii do końca 2025 roku.
Źródło: ess-news.com
Polecane
Elektryczne przyspieszenie! Już za kilka lat co szósty nowy samochód w Polsce będzie „elektrykiem”

NaszEauto – NFOŚiGW ostrzega przed oszustami. Jakie metody stosują?
