Magazyn na bateriach “z drugiej ręki” właśnie zaczął działać!

Magazyn energii bazujący na akumulatorach z wyeksploatowanych baterii autobusowych właśnie wystartował. Projekt odzwierciedla proekologiczne podejście TAURONu do tworzenia magazynów energii z drugiej ręki. Poniżej przybliżamy najważniejsze aspekty instalacji.

- Grupa TAURON stworzyła pierwszy w Polsce przemysłowy magazyn energii na ogniwach z drugiego obiegu
- Użyte baterie pracowały dotychczas w pojazdach komunikacji miejskiej.
- Instalacja ma moc 150 kW i pojemność 150 kWh.
- Projekt wydłuży żywotność baterii nawet o 8 lat.
Życie po życiu
Projekt Second Life ESS (ang. Energy Storage System) jest realizowany przy wsparciu konsorcjum firm Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. oraz Impact Clean Power Technology S.A. Główny cel to drugie życie dla wyeksploatowanych baterii z autobusów elektrycznych. Konkretnie są to ogniwa litowo-jonowe, używane wcześniej w autobusach transportu miejskiego.
Dlaczego baterie, mimo iż wciąż działają nie nadają się dla pojazdów? Chodzi tu o proces starzenia się baterii. Z biegiem czasu spada ich pojemność. Kiedy dochodzi do spadku poniżej 80% pierwotnej pojemności, nie mogą już zasilać pojazdów komunikacji. Jednak wciąż (choć w ograniczonym stopniu) spełniają swoją podstawową funkcję - magazynowania energii. Dzięki temu zamiast do utylizacji, trafią do ponownego użytku.
–Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80%. Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. Stąd idea projektu drugiego życia baterii, którą będziemy wspólnie realizować z firmami TAURON oraz Impact – mówił w chwili ogłoszenia projektu Łukasz Chełchowski, dyrektor biura rozwoju Solarisa.
Taki magazyn energii poszerza ofertę dla klientów korzystających z OZE, zwłaszcza fotowoltaiki. Prosumenckie nadwyżki zostaną zakumulowane w magazynie i użyte w chwili zwiększonego zapotrzebowania. Kolejnym miejscem zastosowania tego typu rozwiązań mogą być ładowarki samochodów elektrycznych czy też jako element inteligentnej infrastruktury energetycznej użytkownika biznesowego (np. jako zasilanie uzupełniające lub awaryjne) lub w zakresie rozwiązań sieciowych wspierając Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) - czytamy na stronie TAURONu.
Koniec fazy przejściowej
Prace nad projektem rozpoczęły się jeszcze w 2021 r., kiedy to strony podpisały umowę. Prototypowy magazyn powstał z zeszłym roku, a teraz udało się już uruchomić oficjalną instalację.
Ostatecznie do stworzenia magazynu wykorzystano baterie z autobusów kursujących w śląskim Jaworznie. To właśnie w tym mieście stworzono ten stacjonarny magazyn energii. Moc instalacji to 150 kW, a pojemność 150 kWh. To pierwszy w Polsce przemysłowy magazyn energii typu “Second life”. Magazyn jest podłączony do sieci. Tworzą go 4 moduły bateryjne, w skład każdego wchodzi 78 ogniw bateryjnych. Co istotne, wszystkie te baterie pochodzą z pierwszego autobusu elektrycznego kursującego w mieście. Jeden moduł waży prawie pół tony.
TAURON planuje badania nad inwestycją. Do tej pory sprawdzono już jej oddziaływania na sieć i możliwości współpracy z ładowarką do pojazdów elektrycznych. W dalszej fazie eksploatacji magazynu analizie mają zostać poddane możliwości jego wykorzystania przy stabilizacji źródeł wytwórczych należących do grupy.
Projekt wydłuży żywotność baterii nawet o 8 lat. Wcześniej służyły na poczet komunikacji miejskiej 8-10 lat. Tym samym jest to dosłownie drugie życie dla baterii.
Źródła: TAURON, SOLARIS.