Miliardy na elektromobilność! Ruszyły dwa wielkie nabory na stacje ładowania samochodów elektrycznych

Wczoraj (31 marca) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił dwa programy wsparcia, każdy z budżetem 1 mld złotych. Środki zostaną przekazane do operatorów systemu dystrybucyjnych i przedsiębiorców, którzy spożytkują je na budowę stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

  • 31 marca NFOŚiGW uruchomił dwa programy warte łącznie 4 mld zł, wspierające rozwój infrastruktury ładowania aut elektrycznych, szczególnie dla transportu ciężkiego.
  • Operatorzy systemu dystrybucyjnego otrzymają 100% dotacji na modernizację sieci, a przedsiębiorcy mogą ubiegać się o wsparcie na budowę 550 nowych stacji ładowania zlokalizowanych przy trasach TEN-T i centrach logistycznych.
  • Finansowanie pochodzi z Funduszu Modernizacyjnego opartego na środkach z handlu emisjami w ramach EU-ETS. Celem MF jest ograniczenie emisji CO₂ i rozwój zeroemisyjnego transportu w Polsce.

Nowe środki dla e-transportu ciężkiego

31 marca najwięcej uwagi skupiło ruszenie naboru w odnowionym programie Czyste Powietrze. Nie była to jednak jedyna inicjatywa uruchomiona tego dnia przez NFOŚiGW. Oprócz Czystego Powietrza ruszyły dwa kluczowe nabory wniosków finansowane z Funduszu Modernizacyjnego. Pierwszy z nich dotyczy budowy lub rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy, drugi natomiast wspiera budowę samych stacji ładowania dla transportu ciężkiego.

Budżet każdego z programów to 2 miliardy złotych, z czego w pierwszym naborze do rozdysponowania jest po miliardzie. Jak podkreslil Pawel Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW: – Do tematu elektromobilnosci podchodzimy kompleksowo - dbamy o jakość powietrza, zdrowie Polek i Polaków oraz o konkurencyjność polskich przewoźników towarów. Te dwa nabory stanowią fundament dla rozwoju elektromobilnosci w transporcie. Dzięki nim budujemy drogę do wsparcia flot samochodów ciężarowych i zielonej przyszłości transportu w Polsce.

Milionowe wsparcie dla OSD. Czy w Polsce powstanie więcej stacji ładowania?

Program "Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy" skierowany jest do operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD). Przewiduje on 100-procentowe dofinansowanie do modernizacji i rozwoju sieci. Sfinansowana infrastruktura musi zapewniać przepustowość prądowa odpowiednią dla lokalizacji:

  • - 3600 kW przy stacjach na MOP-ach w pobliżu sieci bazowej TEN-T,
  • - 1500 kW przy stacjach przy sieci rozszerzonej TEN-T,
  • - 350 kW dla stacji w centrach logistycznych czy terminalach intermodalnych.

W planach jest stworzenie lub rozbudowa 50 punktów zasilania, a czas na składanie wniosków upływa 21 grudnia 2025 r. To ogromna szansa dla firm energetycznych, by dostosować się do przyszłych wymagań rynku elektromobilności.

550 nowych stacji ładowania dla ciężarówek

Drugi z naborów dotyczy programu “Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”. O dofinansowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy, a pomoc finansowa wyniesie do 100% kosztów kwalifikowanych (do 85% przy modelu project finance).

Stacje muszą być zlokalizowane:

  • przy drogach bazowej sieci TEN-T (lub do 3 km od zjazdu),
  • w rejonie centrów logistycznych, baz eksploatacyjnych, terminali intermodalnych.

Termin składania wniosków mija 31 sierpnia 2025 roku Celem jest powstanie aż 550 nowych stacji, co ma stanowić milowy krok w kierunku dekarbonizacji transportu towarowego.

Zielone fundusze w służbie nowoczesności

Oba programy finansowane są z Funduszu Modernizacyjnego, czyli narzędzia opartego na środkach z handlu emisjami CO2 w ramach unijnego systemu EU-ETS. Sprzedaż uprawnień prowadzona jest przez Europejski Bank Inwestycyjny, a Polska może zyskać z tego źródła nawet 60 miliardów złotych do 2030 roku.

Każda z inwestycji realizowanych w ramach FM przyczynia się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, zwiększenia udziału OZE oraz poprawy efektywności energetycznej. W obecnej sytuacji gospodarczej i klimatycznej to nie tylko ekologiczny, ale i ekonomiczny kierunek rozwoju.

Źródło: NFOŚiGW

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia