Firma PVH to jedna z największych światowych firm modowych, posiadająca takie marki jak Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Van Heusen i Speedo zobowiązała się do przejścia w 100% na energię z OZE do 2030 r. Globalny lider modowy przystępując do globalnej inicjatywy RE100 jest jedną z około 140 firm, które dążą do przejścia na zieloną energię z OZE w ciągu najbliższych lat.

Główną motywacją przystąpienia do inicjatywy RE100 była walka ze skutkami zmian klimatycznych. Właściciel luksusowych marek odzieżowych wierzy, że dzięki przejściu w 100% na OZE ograniczy negatywny wpływ korporacji na środowisko naturalne oraz znajdzie naśladowców tego typu inwestycji wśród innych firm z tej branży. Jednym ze środków od osiągnięcia celu jakim jest ochrona klimatu oprócz przejścia na zieloną energię jest zmniejszenie zużycia energii we wszystkich sferach działalności. Kolejnym działaniem jest wyeliminowanie odpadów ze wszystkich procesów i operacji związanych z prowadzonym biznesem, ograniczenie emisji CO2 oraz niebezpiecznych dla zdrowia substancji chemicznych. Kluczowym celem właściciela marek Calvin Klein i Tommy Hilfiger, jest to, żeby do 2030 r. wszystkie biura, magazyny i sklepy na całym świecie były zasilane w 100% energią odnawialną.

H&M inwestuje w PV i HVAC

W 2017 r. szwedzki modowy gigant H&M wprowadził nowy ambitny cel mający na celu walkę ze skutkami zmian klimatycznych tj. neutralność klimatyczna w każdej sferze biznesu prowadzonego przez H&M do 2040 r. Żeby to osiągnąć grupa H&M podjęła działania mające na celu zwiększenie efektywności energetycznej firmy, jak również pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych oraz inwestycje w urządzenia pochłaniające CO2 których emisji koncern nie będzie w stanie uniknąć. H&M podejmuje również działania polegające na ograniczeniu zużywania energii w godzinach otwarcia salonów – celem jest obniżenie zużycia energii o 25% na metr kwadratowy do 2030 r., w porównaniu z poziomami z 2016 r.

Oznacza to inwestowanie w innowacyjne oświetlenie, ogrzewanie, wentylację i chłodzenie (HVAC). Grupa H&M jako jeden z członków-pionierów RE100, czyli globalnej inicjatywy na rzecz energii odnawialnej, pozyskuje energię z OZE w 96% (stan na 2018 r.) co potwierdza pełną determinację korporacji w dążeniu do osiągnięcia celu jakim jest 100%, tym samym wpływając na dekarbonizację systemu energetycznego.

Elektrownia fotowoltaiczna o powierzchni 800 m2 na dachu siedziby głównej H&M

Na dachu płaskim siedziby głównej H&M w Sztokholmie zainstalowana jest elektrownia fotowoltaiczna zajmująca powierzchnię 800 m². W skali roku produkuje ok. 105 000 kWh czystej energii elektrycznej, która w większości jest zużywana na potrzeby własne korporacji. Prowadzone są intensywne prace, których celem jest budowa podobnych elektrowni fotowoltaicznych zlokalizowanych na innych nieruchomościach należących do grupy H&M. Podobne projekty zostały zainicjowane w Chinach i w Indiach, we współpracy z lokalnymi dostawcami.

Elektrownia na dachu siedziby głównej H&M

Nadachowa elektrownia fotowoltaiczna H&M o mocy 1,98 MWp wyprodukuje znaczącą ilość energii elektrycznej i pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne, ograniczając emisje gazów cieplarnianych o ok. 1 883 ton rocznie. Ograniczy to również emisje innych szkodliwych dla zdrowia związków chemicznych. Elektrownia fotowoltaiczna zajmująca na dachu płaskim ok. 22 000 m² produkuje ok. 2 133 200 kWh czystej energii elektrycznej każdego roku. Wg H&M 90% wyprodukowanego prądu zostanie zużyte na potrzeby własne firmy, a czas zwrotu z inwestycji wynosi mniej niż 6 lat.

Luksusowe Burberry zasilane zieloną energią

Luksusowa brytyjska marka Burberry jest kolejną z branży modowej, która za cel postawiła sobie wykorzystywanie energii pozyskanej wyłącznie z odnawialnych źródeł. Pomóc ma w tym przynależność do inicjatywy RE100, a celem pośrednim jest promocja OZE i zachęcanie wszystkich dostawców Burberry do przejścia na energię odnawialną. Burberry ma na całym świecie ponad 400 salonów i zatrudnia ponad 10 000 osób. W kwietniu 2019 r. marka Burberry ogłosiła, że w regionach takich jak: USA, Europa, Indie, Bliski Wschód i Afryka wszystkie procesy związane z działalnością są neutralne pod względem emisji CO2. Ten krok milowy został osiągnięty dzięki zwiększeniu efektywności energetycznej oraz używaniu energii ze źródeł odnawialnych.

Znane na całym świecie marki projektujące ubrania wyznaczają trendy nie tylko w modzie, mają również wpływ na sposób życia kolejnych pokoleń. Zrównoważony rozwój, ograniczanie zużycia energii, gospodarka odpadami w obiegu zamkniętym czy poszanowanie środowiska w trosce o przyszłe pokolenia to idee, które powinny być bliskie każdemu mieszkańcowi planety Ziemia.

Opracowano na podstawie: theclimategroup.org, cleantechnica.com, burberryplc.com, fashionjournal.com.au

Erwin Kita

Redaktor GLOBEnergia