Moduły fotowoltaiczne jak bilbord? Włosi opracowali specjalną naklejkę

Instalacje fotowoltaiczne zajmują duże powierzchnie dachowe i gruntowe, których efektywność wykorzystywania można zwiększyć za pomocą małej innowacji. Włoski startup opracował naklejkę na moduły fotowoltaiczne, która poprawia estetykę paneli słonecznych. Naklejka może imitować np. dach, ale też zamienić gruntową konstrukcję słoneczną w standardowe „miejsce na reklamę”.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Chodzi o włoski startup Sunspeker. Inżynierowie opracowali nadającą się do recyklingu naklejkę, która po oklejeniu modułów fotowoltaicznych zamienia instalację słoneczną w bilbord. Co najważniejsze, naklejka nie zmniejsza znacznie efektywności pracy modułów – moduły zachowują 80-90 proc. sprawności. Startup tłumaczy, że straty można zrekompensować przychodami z kampanii reklamowych. Przekonują, że każda instalacja jest praktycznie potencjalną przestrzenią reklamową.

Na naklejkach może pojawić się praktycznie wszystko, wedle życzeń użytkownika. Dzięki zastosowaniu materiału termoplastycznego system ten jest przeznaczony do zastosowań zewnętrznych. Naklejka nie niszczy się w wyniku wysokich i niskich temperatur oraz opadów deszczu. Estetyczne naklejki posiadają warstwę samoprzylepną, co powoduje, że ich montaż jest bezproblemowy.

Rozwiązanie od włoskiego startupu Sunspeker - moduły fotowoltaiczne z naklejką imitującą dachówkę, źródło: Linkedin

Naklejka może też imitować dachówki lub inne pokrycie dachowe, co daje możliwość wprowadzenia estetyki do systemu fotowoltaicznego, jeśli niebieskie moduły odbiegają kolorem od pokrycia dachowego. W ten sposób dachową instalację PV “można ukryć".

Moduły fotowoltaiczne z naklejką imitującą dachówkę, źródło: Linkedin

Startup poinformował, że otrzymał grant od banku inwestycyjnego, który umożliwi wprowadzenie rozwiązania na rynek. Firma pozyskała 115 tys. euro od Cassa Depositi e Prestiti (CDP), państwowego włoskiego banku inwestycyjnego. Ma nadzieję zebrać kolejne 450 tys. euro dzięki nowym rundom finansowania.

Właściciele startupu poinformowali, że obecnie uruchamiają pierwsze projekty pilotażowe. Pod koniec listopada 2022 r. firma nawiązała współpracę z Energy Saving – firmą energetyczną z siedzibą w Treviso – w celu uruchomienia pierwszego projektu pilotażowego na dachu w Veneto.

Kolejne sposób na zaśmiecenie przestrzeni za pomocą reklam?

Rozwiązanie wydaje się ciekawe i sensowne. Jest jednak ryzyko, że potencjalne reklamy na panelach fotowoltaicznych mogą jeszcze bardziej zwiększyć „zanieczyszczenie” miast i mniejszych miejscowości reklamami. Już obecnie Polska walczy z zaśmieceniem krajobrazu rosnącymi jak na drożdżach bilbordami w miastach i wzdłuż dróg. Rozwiązanie ma zdecydowanie sens, jeśli naklejka może w jakiś sposób ukryć panele fotowoltaiczne na dachu pod względem estetycznym.

Źródło obrazka wyróżniającego: SUNSPEKER, Linkedin

Źródło: Linkedin/PV-Magazine/Microgridmedia.com

Zobacz również