Przypomnijmy, że w lipcu 2021 roku ruszył długo oczekiwany program dopłat do samochodów elektrycznych Mój Elektryk. Jego celem jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie – wsparcie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Program ma stymulować przede wszystkim rozwój elektromobilności, która jest postrzegana jako kluczowa technologia dekarbonizacji sektora transportu obok technologii wodorowych.

Jak poinformowano w dniu startu naboru, w programie Mój Elektryk przewidywana jest możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie lub leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, wykorzystujących do napędu “wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych”.

O dotacje mogą się ubiegać różnego rodzaju beneficjenci – od osób fizycznych po firmy i instytucje publiczne. Od 12 lipca wnioski mogą już składać osoby fizyczne, które mogą się starać o dofinansowanie pojazdu kategorii M1. Wysokość dofinansowania ustalono na 18 750 zł (możliwość zwiększenia wysokości dofinansowania do 27 tys. zł w przypadku deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 15 tys. km), natomiast maksymalną cenę zakupu pojazdu do poziomu 225 tys. zł. Dokładną strukturę dotacji przedstawia poniższa tabela:

fot. Mój Elektryk/Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Na temat programu Mój Elektryk wypowiedzieli się przedstawiciele NFOŚiGW w rozmowie z Polską Agencją Prasową. Poinformowali, że do 12 lipca wpłynęło już 281 wniosków o dofinansowanie e-auta. Przyjęto już 83 wnioski, w tym 11 dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny.

– 196 złożonych wniosków to wnioski robocze. Żaden z wnioskodawców jeszcze nie otrzymał dofinansowania – wskazuje NFOŚiGW.

W programie Mój Elektryk otrzymasz dofinansowanie tylko zakup na samochodu

Ponadto NFOŚiGW podkreślił, że w opisywanym programie nie ma dopłat do zakupu elektrycznych rowerów i e-hulajnóg. Będa do dyspozycji dopłaty rzędu 4 tys. zł do motorowerów, motocykli i quadów, ale te nie będa dostępne dla osób fizycznych.

Źródło: Polska Agencja Prasowa/NFOŚiGW

Redakcja GLOBEnergia