Podczas uroczystego wydarzenia wiceminister klimatu i środowiska oraz pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska powiedział, że 2 lipca to ważne święto dla branży elektromobilności – dziś zainaugurowano program wsparcia dla samochodów elektrycznych w Polsce.

– Rozwój elektromobilności to jeden z fundamentów Polityki Energetycznej Polski do 2040 roku w wymiarze jakości powietrza, które jest dobrem ogólnonarodowym i nie ma barw politycznych. Elektromobilność to także ważny komponent Polskiego Ładu, czyli programu społeczno-gospodarczego ogłoszonego przez Premiera Mateusza Morawieckiego – powiedział wiceminister.

Wskazał, że program Mój Elektryk jest dedykowany osobom fizycznym, przedsiębiorcom, samorządom i innym instytucjom. Budżet programu na rok 2021 rok to ponad 500 mln zł. Podkreślił, że jest to dopiero wstęp i program będzie kontynuowany w kolejnych latach z kolejnymi budżetami. Realizację programu przewidziano na lata 2021-2026.

Resort ogromny naciski kładzie na zainteresowanie programem przez duże rodziny. – Stąd w Mój Elektryk zwiększone dofinansowanie do pojazdów elektrycznych dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny – powiedział Zyska. Poziom dla tej grupy osób będzie wyższy o ok. 30 proc. Obecnie w Polsce milion rodzin posiada taką kartę.

Program Mój Elektryk rusza 12 lipca 2021 roku i na początku będzie dedykowany osobom fizycznym. W kolejnych tygodniach zostaną uruchomione komponenty dla przedsiębiorstw i instytucji.

Z kolei Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej powiedział, że program Mój Elektryk jest jednym z czterech filarów Narodowego Funduszu w zakresie wsparcia rozwoju zeroemisyjnego transportu. Niebawem zostanie także uruchomione wsparcie dla budowy infrastruktury ładowania oraz edukacji w zakresie elektromobilności.

– Rozszerzamy gamę pojazdów, oprócz pojazdów osobowych i dostawczych będą również wspierane busy, ale także motorowery czy skutery, które służą do bezpośredniego zabezpieczenia dostaw towarów do konsumentów. Chcemy, by program był przyjazny dla odbiorcy. Osoby fizyczne będą miały podobną procedurę składania wniosków, jak w Mój Prąd na podstawie faktury lub innego dowodu zakupu – powiedział Lorkowski.

Będzie uruchomiona także ścieżka wsparcia dla leasingu dedykowana przedsiębiorcom Cena samochodu, dla zakupu którego można ubiegać się o wsparcie wynosi do 225 tys. samochodów. Są także nowe stawki dotacji – do 27 tys. zł. Wsparcie dla samochodów dostawczych sięgnie poziomu 50-70 tys. zł w zależności od przebiegu auta.

Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych powiedział, że uruchomienie programu Mój Elektryk to ważny moment dla rozwoju elektromobilnosci w Polsce.

– Cieszymy się, że Polska dołącza do państw, które w sposób efektywny będą wspierać transport. Pojawia się program, który jest istotnie lepszy niż program z 2020 roku. Kluczową sprawą jest to, iż program otwiera się na odbiorców jak osoby fizyczne czy przedsiębiorców oraz inne instytucje – powiedział.

Z kolei Agata Śmieja, prezes Fundacji Czyste Powietrze wskazała, że elektromobilność jest ciekawym zjawiskiem, gdyż cieszy się popularnością i akceptacją społeczną, z drugiej strony według badań oprócz znanych wątpliwości dotyczących zasięgów, część osób nie rozumie, jaka jest rzeczywista rola elektromobilności w Polsce. Jest dużo mitów pokutujących, że jeśli energia jest produkowana z węgla, to auto nie jest ekologiczne – powiedziała.

Patrycja Rapacka

Analityk i redaktor w GLOBEnergia. Transformacja energetyczna, OZE, offshore wind, atom