Mój Elektryk: Podpisano pierwsze umowy współpracy z firmami leasingowymi

Bank Ochrony Środowiska poinformował, że podpisał pierwsze umowy z firmami leasingowymi w programie Mój Elektryk. W ramach ścieżki leasingowej, firmy otrzymają dopłaty do kosztów leasingu nowych pojazdów osobowych i dostawczych.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

transport, elektromobilność

We wrześniu BOŚ na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaprosił firmy leasingowe z całej Polski do współpracy w ramach programu Mój Elektryk. Do podpisania umów doszło 16 listopada 2021 roku. Pierwsze porozumienia zostały podpisane z firmami Arval Service Lease Polska sp. z o.o., LeasePlan Fleet Management (Polska) sp. z o.o. oraz Volkswagen Financial Services sp. z o.o. Klienci tych podmiotów już wkrótce będą mogli uzyskać dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Wojciech Hann, prezes zarządu Banku Ochrony Środowiska S.A., poinformował, że kolejne umowy o współpracy zostaną podpisane jeszcze w listopadzie.

Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW, wskazał, że dopłaty do leasingu ekologicznych samochodów zadecydują o sukcesie programu Mój Elektryk.

- Chciałbym jednak podkreślić, że w tym programie poza celami ekonomicznymi i klimatycznymi, które przed nami, jeden milowy krok mamy już za sobą. Jest nim zbudowanie sprawnego modelu współpracy pomiędzy sektorami: publicznym, bankowym i leasingowym – powiedział Chorowski.

Ścieżka leasingowa

Dofinansowania do leasingu pojazdów zeroemisyjnych mają przyspieszyć proces transformacji transportu w Polsce w kierunku zeroemisyjnym. Dopłatami w programie Mój Elektryk mogą być w szczególności objęte pojazdy zeroemisyjne kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdy kategorii N1 (pojazdy dostawcze z masą do 3,5 t). Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona od kategorii leasingobiorcy i typu pojazdu.

Wiceprezes Lorkowski wskazał, że średnio cztery na pięć nowych aut w Polsce trafia do przedsiębiorców - to grupa z największym potencjałem użytkowania także aut elektrycznych.

- W biznesie czas to pieniądz, dlatego postawiliśmy na integrację dopłat z już wykorzystywanymi modelami finansowania aut firmowych. W przypadku leasingu wnioski o dopłaty będą składane bezpośrednio w firmie leasingowej. Dzięki temu udało się nam maksymalnie zredukować procedury. Z pożytkiem dla biznesu i środowiska - dodał Artur Lorkowski.

Zasada "jednego okienka" jak w programie Czyste Powietrze

Mój Elektryk cieszy się dużą popularnością. Formalności w programie zostały maksymalnie uproszczone. Obowiązuje zasada „jednego okienka”, tzn. wniosek o dotację i leasing załatwia się w firmie leasingowej, która podpisała umowę z BOŚ. Z dopłat do leasingu mogą skorzystać m.in.: przedsiębiorcy, osoby fizyczne, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, jednostki sektora finansów publicznych, stowarzyszenia i fundacje oraz kościoły oraz inne związki wyznaniowe.

Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska sp. z o.o. poinformował, że po uwzględnieniu dofinansowania z programu klienci zapłacą miesięczną ratę niższą od 300 do nawet 800 zł.

- Około 70 proc. nowych pojazdów rejestrowanych w Polsce to samochody firmowe, a ich znaczna część finansowana jest leasingiem. Dlatego cieszymy się, że program dopłat poszerzył się o tę formę finansowania, kluczową dla zmodernizowania parku samochodowego w Polsce. (…) Dzięki programowi dopłat będziemy mogli wzmocnić ofertę i efektywniej wspierać naszych klientów w wymianie ich floty na pojazdy ekologiczne - komentuje Mikołaj Woźniak, prezes zarządu Volkswagen Financial Services sp. z o.o.

Dopłaty dla osób fizycznych

Od 12 lipca br. w NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do zakupionego osobowego samochodu elektrycznego. Nabór potrwa do 31 września 2025 roku. Kwota dopłaty sięga w tym naborze 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych (posiadaczy Karty Dużej Rodziny, dalej KDR) – nawet 27 000 zł.