Mój Elektryk: wzrośnie maksymalna cena dotowanych aut! Wiemy też, co z Kartą Dużej Rodziny

Jak wynika z informacji przekazanych nam przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, maksymalna cena samochodu elektrycznego dotowanego w programie Mój Elektryk 2.0 ma wzrosnąć. Więcej szczegółów poznamy jeszcze w tym tygodniu. Co już wiemy?

Zdjęcie autora: Maciej Bartusik

Maciej Bartusik

redaktor GLOBENERGIA

Podziel się

  • W Moim Elektryku 2.0 maksymalna cena dotowanego auta wzrośnie – 225 tys. zł brutto zmieni się na kwotę netto, co de facto zwiększy limit. To otwiera drogę do dotowania droższych pojazdów elektrycznych.
  • Program ponownie uwzględni zwiększenie dotacji dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny (KDR), choć szczegóły, takie jak dokładna wysokość wsparcia, jeszcze nie są znane.
  • Więcej szczegółów o zmianach w programie ma zostać ujawnionych przez NFOŚiGW w tym tygodniu, a start programu planowany jest na pierwszy kwartał 2025 roku.

Mój Elektryk 2.0 – mamy nowe informacje

Pod koniec bieżącego tygodnia NFOŚiGW ma przekazać szczegóły dotyczące wyników konsultacji społecznych w programie Mój Elektryk 2.0 (jak zaznacza instytucja, nazwa ta może jeszcze ulec zmianie). Pierwotny projekt programu opublikowany w listopadzie wywołał niemałe kontrowersje. Przede wszystkim zmieniła się grupa beneficjentów programu, którymi teraz będą mogły zostać wyłącznie osoby prywatne oraz prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Zwiększyła się za to kwota dotacji: do zakupu, wynajmu długoterminowego lub leasingu będzie można uzyskać nawet 40 tys. zł. Szczegółowo pisaliśmy o tym tu:

Największe emocje wzbudziło wycofanie się ze wsparcia większych firm. O tym, dlaczego NFOŚiGW podjął taką decyzję pisaliśmy w artykule “Brak dotacji dla firm w Moim Elektryku? NFOŚiGW wyjaśnia”. Nie były to jednak jedyne punkty programu, które budziły emocje. Poprzednia edycja programu umożliwiała zwiększenie otrzymanej dotacji dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. W projekcie planowanej na przyszły rok odsłony takiego zapisu nie było.

Dużo mówiło się również o maksymalnej cenie pojazdu, na którego zakup, wynajem lub  leasing można otrzymać dotację. Ta w projekcie została wyznaczona na poziomie 225 tys. zł. Nie brakowało głosów, że kwotę tę należy zwiększyć ze względu na duże ceny elektryków na rynku. Niektórzy postulowali jednak… zmniejszenie tej stawki, co miałoby wymusić na producentach redukcję cen. Szczegółowo pisaliśmy o tym tutaj:

Maksymalna cena dotowanego auta zostanie zwiększona. O ile?

Nasza redakcja uzyskała od NFOŚiGW informację dotyczącą zmian, jaką mają czekać projekt Mojego Elektryka 2.0. Najistotniejszy dla branży będzie news o tym, że limit 225 tys. zł na pojazd dotowany w ramach programu stanie się limitem netto. Oznacza to, że de facto maksymalna cena elektryka objętego opłatami zwiększy się. To niezwykle ważna informacja zarówno dla branży motoryzacyjnej, jak i osób rozważających zakup samochodu elektrycznego ze wsparciem rządowych dotacji. Ta druga grupa będzie mogła teoretycznie zdecydować się na nieco droższy pojazd.

Fundusz poinformował nas również co z kwestią zwiększenia dotacji dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Jak wynika z przekazanych nam informacji, tego typu mechanizm ma zostać wdrożony w nadchodzącej edycji programu. Na razie nie wiemy jednak, na osiągnięcie jakiej dokładnie kwoty wsparcia pozwoli posiadanie KDR.

NFOŚiGW poinformował nas, że więcej informacji z związku ze zmianami w Moim Elektryku 2.0 mamy poznać jeszcze w tym tygodniu. Sam program z kolei ma ruszyć z kolei w pierwszym kwartale przyszłego roku. O ewentualnych dalszych zmianach w ramach tej inicjatywy będziemy donosić na bieżąco.

Źródło: NFOŚiGW

Zdjęcie autora: Maciej Bartusik

Maciej Bartusik

redaktor GLOBENERGIA