Polska ma ambitne plany związane z poprawą jakości powietrza, a jednym z nich jest zwiększenie nieemisyjnych samochodów poruszających się po drogach. Chwalimy się rosnącą liczbą pojazdów napędzanych elektrycznie. Mówi się, że obecnie po Polsce porusza się kilkadziesiąt tysięcy pojazdów elektrycznych i daleko nam jeszcze do wyznaczonego celu. Pojawia się wątpliwość, czy te pojazdy są naprawdę elektryczne!

Hybryda bez gniazda ładowania, to nie elektryk!

W ustawie o elektromobilności pojawia się parę elementów, które wymagałoby doprecyzowania. Korzystnym zapisem jest jednak doprecyzowanie pewnych definicji, które wcześniej nie były jasne, m.in. podział pojazdów elektrycznych.

Do samochodów elektrycznych zaliczane są:

  • BEV (Battery Electric Vehicle) – pojazdy w pełni elektryczne, są to pojazdy które mają tylko i wyłącznie napęd elektryczny
  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)- czyli pojazdy, w których elektryczny połączony jest ze spalinowym. Te pojazdy są ładowalne, one mają gniazdo i mogą być ładowane z zewnątrz.

W liczbie kilkudziesięciu tysięcy pojazdów elektrycznych, którymi chwali się rząd, podawane są też HEV (Hybrid Electric Vehicle). Są to pojazdy których nie możemy doładować. W rozumieniu ustawy, te samochody niekoniecznie mają dużo wspólnego z elektromobilnością. Doładowanie niewielkich akumulatorów odbywa się po to, żeby zoptymalizować spalanie bądź inne elementy procesów prowadzenia tych pojazdów polepszyć. Natomiast to nie są samochody, które możemy doładować z zewnątrz i w treści ustawy są właściwie wyłączone ze wszystkich zapisów, które w tym dokumencie się znajdują.

W Polsce w tym momencie jest zatem kilka tysięcy samochodów “prawdziwie” elektrycznych!

Czy stacje ładowania posiadają koncesję na obrót energią?

Do lutego 2018 na stacje ładowania pojazdów elektrycznych wymagane było posiadanie koncesji. Często obchodzone to było w przeróżny sposób, np. wynajmowane były miejsca parkingowe na czas ładowania samochodu elektrycznego. W ustawie od lutego ubiegłego roku znajduje się jasny zapis dotyczący stacji ładowania. Zawarto w nim szczegóły, czy stacje ładowania pojazdów elektrycznych powinny mieć koncesję na obrót energią. Precyzuje się, że ani energia dostarczana do stacji nie jest dystrybucją, ani ładowanie z tej stacji nie jest obrotem, więc nie jest potrzebna koncesja na taką działalność.

Redakcja GLOBEnergia