Nadchodzą dobre czasy dla Stref Czystego Transportu. Gdzie powstanie pierwsza?

Od 2022 roku miasta w Polsce będą mogły ustanawiać Strefy Czystego Transportu (SCT), które są popularnym rozwiązaniem w zachodniej Europie walczącej z emisjami w sektorze transportu. Dotychczas przepisy blokowały samorządy w wyznaczaniu stref zgodnie z potrzebami. W ocenie Polskiego Alarmu Smogowego, pierwsza SCT może powstać w Krakowie.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

samochód elektryczny

Sejm przyjął podczas ostatniego posiedzenia część poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe regulacje precyzują m.in. zasady tworzenia SCT. Odrzucono m.in poprawkę umożliwiającą radzie gminy ustanowienie dodatkowych – innych niż w ustawie – zakazów wyłączenia od zakazu wjazdu do tej strefy w oparciu o klasę emisji pojazdów Euro oraz rodzaj stosowanego paliwa.

Strefy Czystego Transportu - długo oczekiwane regulacje

Od 2022 roku miasta będą mogły ustanawiać Strefy Czystego Transportu, czyli obszary do których nie będą mogły wjeżdżać pojazdy o największej emisji spalin. Samorządy określą na jakim obszarze będą obowiązywać nowe regulacje i jakie pojazdy będą mogły wjechać do SCT. Z zakazu wjazdu do stref zostaną zwolnione m.in. specjalistyczne pojazdy Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Co ciekawe, regulacje nie przewidują ograniczeń wielkości SCT, co oznacza, że obostrzenia mogą dotyczyć całego miasta, w zależności od struktury zabudowy. Warto podkreślić, że tworzenie Stref nie jest obowiązkowe - jeżeli samorząd uzna, że na jego terenie problem zanieczyszczeń transportowych jest duży, może podjąć decyzję o powstaniu takiej strefy. 

Po wejściu w życie ustawy Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotuje rozporządzenie, które określać będzie sposób oznakowania pojazdów. System oznakowania uwzględniać będzie klasę emisyjną EURO pojazdu i rocznik produkcji. Da to podstawę gminom do skutecznego egzekwowania zakazu wjazdu określonych przez gminę pojazdów

- Wiemy, że w Krakowie prowadzone są analizy nad utworzeniem SCT. Być może będzie to pierwsze miasto w Polsce z taką strefą – powiedział Piotr Siergiej, rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego – Mam nadzieję, że samorządy Stolicy i innych aglomeracji jak najszybciej wdrożą na swoim terenie nowe regulacje. Dotychczas zasłaniali się brakiem odpowiednich przepisów. Czas powiedzieć „sprawdzam” - dodał przedstawiciel PAS. 

Dzięki nowym przepisom samorządowcy z Warszawy, Wrocławia, Katowic i Krakowa, czyli miast wymienionych przez Komisję Europejską jako najmocniej zanieczyszczone tlenkami, będą mogli podjąć działania naprawcze. Komisja Europejską domaga się jak najszybszego obniżenia emisji dwutlenku azotu (NO2) do powietrza – substancji ściśle powiązanej z emisją spalin. 

Regulacje ułatwiają montaż ładowarek EV w budynkach

W nowelizacji ustawy pojawiły się także przepisy regulujące procedury instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych. Mają ułatwić montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców budynku. Wskazano sytuacje, w których może zostać wydana decyzja odmowna w sprawie instalacji prywatnego punktu poboru energii przez mieszkańca i przyłączenia go do sieci w nieruchomości. W przypadku budynków o statusie zabytków niezbędna będzie zgoda właściwego konserwatora zabytków

Założenia ustawy elektromobilność w wideoblogu GLOBEnergia.pl!

Temat przyjętej nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych został poruszony przez Bogdana Szymańskiego, prezesa SBF Polska PV, oraz Grzegorza Burka, redaktora naczelnego GLOBEnergia.pl, w piątkowym wideoblogu. Zachęcamy do obejrzenia i śledzenia naszego kanału YT!

Źródło: Polski Alarm Smogowy, ISB News, Sejm

Zobacz również