Gigantyczne zamówienie na dostawę 130 przegubowych autobusów elektrycznych jest największym do tej pory przetargiem tego typu w Europie. Elektrobusy marki Solaris zostały dotąd zamówione przez 60 miast w 17 państwach i od roku 2011 pokonały już ponad 14 mln kilometrów. Firma, zgodnie z podpisaną dzisiaj umową, zrealizuje to zamówienie w roku 2020.

Projekt jest wspomagany z funduszy europejskich. Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o. zdradza dalsze plany rozwoju Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. To zapewne dopiero początek wdrażania proekologicznych rozwiązań dla transportu. Według planów MZA już za dwa lata spółka będzie w posiadaniu floty niemal 400 autobusów zero i niskoemisyjnych.

– Ekologiczne autobusy MZA to nadzieja na czyste powietrze w stolicy – powiedział Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o.

Solaris Urbino na ulicach Warszawy (Źródło: Solaris)

130 przegubowych elektrycznych Urbino

130 przegubowych elektrycznych Urbino dla MZA będzie wyposażonych w baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh, na które producent udzielił zgodnie z wymaganiami zamawiającego siedmioletniej gwarancji. Energia elektryczna będzie w nich uzupełniana poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów.

Autobus będzie wyposażony w dwa gniazda ładowania: nad prawym przednim nadkolu oraz za ostatnimi drzwiami, pantograf zaś będzie zamontowany na dachu pojazdu. Stacje szybkiego ładowania – z mocą ponad 400 kW – rozlokowane będą w różnych punktach miasta. Budowa infrastruktury jest przedmiotem odrębnego postępowania przetargowego.

Jednostką napędową warszawskich elektrycznych przegubowców będzie oś z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 110 kW każdy. Mimo tego, że autobusy elektryczne są znacznie tańsze w eksploatacji niż pojazdy spalinowe, dodatkowo w pojazdach dla MZA zastosowano przetwornicę napięcia silnika trakcyjnego, wykonaną w technologii SiC, co dodatkowo wpłynie na obniżenie zużycia energii.

Wygoda dla podróżujących

Wnętrze i wyposażenie autobusu będzie doskonale znane pasażerom MZA i jest wykonane zgodnie z obowiązującym standardem ZTM. Kabina kierowcy będzie więc całkowicie zamknięta, autobus zaś będzie wyposażony w klimatyzację i rozbudowany system informacji pasażerskiej. Dodatkowo do dyspozycji pasażerów będą trzy podwójne gniazda USB, z których można doładować urządzenia mobilne.

Oprócz wszystkich nowinek technicznych, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują one w miejscu użytkowania żadnych spalin i są niezwykle ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście.

Do tej pory Solaris do Warszawy dostarczył już ponad 1000 autobusów miejskich, w tym 20 elektrycznych. Elektrobusy można na co dzień spotkać na linii nr 222. Zaprojektowany i wyprodukowany przez Solarisa Urbino 12 electric w roku 2017 został wybrany najlepszym autobusem miejskim w Europie. Firma Solaris wraz z Grupą CAF, która od września 2018 jest jej właścicielem, jest europejskim liderem w zakresie elektromobilności i rozwiązań dla transportu publicznego.

Źródło: Solaris

Redakcja GLOBEnergia