Ładowanie samochodu elektrycznego w zaledwie 15 minut?

Choć jeszcze kilka lat temu mało kto o nich słyszał, to w obecnym momencie samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze. Niedawno świat obiegła wiadomość, mówiąca że nowy model Tesli jest pojazdem najczęściej wybieranym przez Amerykanów. I chociaż Elon Musk udowodnił, że zakup elektryka nie oznacza skazania się na niskie osiągi, to nawet jemu nie udało się jeszcze rozwiązać podstawowego problemu tej technologii – długiego czasu ładowania.

O ile ciągle zwiększa się ilość kilometrów jaką możemy przebyć za pomocą elektryka, o tyle „dobicie” baterii do pełna wciąż trwa zbyt długo. Okazuje się, że ten problem wziął sobie ostatnio na cel inny duży amerykański koncern – General Motors.

Kilka dni temu amerykański Department of Energy rozpisał konkurs na nowoczesne technologie. Jego celem jest m.in. stworzenie rozwiązania, która całkowicie pozbędzie się problemu z ładowaniem samochodów elektrycznych. Chodzi o budowę stacji oraz wehikułów, które mogłyby być ładowane z mocą rzędu… 400 kW. Amerykańskie ministerstwo mówi wprost – chcemy pojazdów elektrycznych, które mogłyby być naładowane „do pełna” w czasie ok. 15 minut. Według nich, na tak ambitny cel potrzeba zaledwie 10 lat – w 2028 roku technologia ma już być na rynku.

Image result for traffic

Na wsparcie projektów realizujących ten postulat zostało przeznaczone 19 milionów dolarów. Część z tych pieniędzy zamierza zgarnąć General Motors. Podjęło się ono stworzenia wehikułu, który będzie mógł być efektywnie ładowany z tak dużą mocą. Projekt ładowarki został powierzony współpracującej z nią firmie EVgo.

Krytycy pomysłu twierdzą, że takie rozwiązanie nie pozwoli na szybką popularyzację elektryków. Nawet jeżeli uda się stworzyć pojazd o tych parametrach, to duży pobór energii może być zabójczy dla sieci elektroenergetycznej. Gdyby Amerykanie masowo przesiedli się na tego rodzaju wehikuły, doszłoby do blackoutu.

Kolejne punkty konkursu dotyczą m.in. ulepszeń baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych, tak by były w stanie przetrzymać powyżej 300 mil na jednym ładowaniu.

Źródło: www.utilitydive.com

Maciej Janiszkiewicz

Redaktor GLOBEnergia