Jak poinformował w Sejmie Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW, Fundusz będzie chciał udzielić wsparcia nie tylko na zakup elektrycznych samochodów osobowych, ale też busów i pojazdów dostawczych. Nie określił jednak konkretnej daty zakończenia rozmów z Komisją Europejską oraz terminu uruchomienia dopłat.

Przypomniał, że Fundusz realizuje wart 1,3 mld złotych program Zielony Transport Publiczny, w ramach którego samorządu otrzymają dofinansowanie do zakupów autobusów elektrycznych i wodorowych. Program został uruchomiony w styczniu 2021 r. W ramach przeprowadzonego naboru dofinansowany zostanie zakup 431 autobusów zeroemisyjnych, w tym 322 autobusów elektrycznych, 102 z napędem wodorowym, oraz 2 trolejbusów. Dzięki programowi powstanie 176 stacji ładowania autobusów elektrycznych i 2 stacje tankowania wodoru.

Wiceprezes Lorkowski poinformował, że na początku lipca zostanie ogłoszony program wsparcia transportu pozamiejskiego. Jak zaznaczył ma to być oferta dla samorządów, które chcą inwestować m.in. w transport dojazdowy, który ma pomóc w przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu.

Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, na koniec kwietnia w Polsce było zarejestrowanych łącznie 23 834 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, z których 11 841 były w pełni elektryczne (49,68%). Przez pierwsze cztery miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 5 098 sztuk, tj. o 137% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku.

Nie będzie elektromobilności bez infrastruktury ładowania

Przedstawiciele NFOŚiGW informowali w kwietniu, że niebawem zostanie uruchomione wsparcie dla infrastruktury ładowania. Preferowane będą stacje szybkiego ładowania oraz stacje rozwijane poza dużymi miastami. W planie jest także pomoc dla ogólnodostępnych stacji ładowania, ale zlokalizowanych na terenie np. wspólnot mieszkaniowych. Podczas jednego z webinarów Lorkowski wskazał, że NFOŚiGW liczy, że w ciągu najbliższych miesięcy otrzyma zgodę na publiczne wsparcie w kwocie 800 mln zł dla projektów budowy infrastruktury stacji ładowania samochodów elektrycznych do 2023 r. Fundusz nie chce wykluczać żadnego z podmiotów (beneficjentów).

Nieodpowiednio rozwinięta infrastruktura ładowania jest wciąż głównym czynnikiem odstraszającym klientów od kupna samochodów elektrycznych. Według szacunków Boston Consulting Group (BCG), w ciągu następnej dekady na całym świecie będzie potrzebnych 100 mln dodatkowych punktów ładowania, aby dotrzymać kroku prognozowanemu rozwojowi pojazdów elektrycznych.

Źródło: Polska Agencja Prasowa/PSPA

 

Redakcja GLOBEnergia