NFOŚiGW zwiększa budżet programu Mój Elektryk

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował, że w związku z dużym zainteresowaniem dopłatami do leasingu pojazdów elektrycznych, podjęto decyzję o zwiększeniu budżetu programu o 100 mln zł. 

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

14 marca br. – po niespełna trzech miesiącach od uruchomienia pierwszej transzy środków przeznaczonych na dopłaty do leasingu – Narodowy Fundusz zdecydował o podniesieniu do 100 mln zł kwoty przekazanej do dyspozycji Banku Ochrony Środowiska (BOŚ), który odpowiedzialny jest za wypłatę dotacji. Druga transza pieniędzy zostanie przeznaczona na dopłaty do leasingu udzielane przez BOŚ w latach 2021-2022. 

Przypomnijmy, że celem programu priorytetowego Mój Elektryk jest ograniczenie zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Program zakłada dwie ścieżki – dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska. W przypadku nabywców indywidualnych, dotacja wynosi 18 tys. 750 zł, a limit ceny to 225 tys. zł. Na większą dotację mogą liczyć osoby z Kartą Dużej Rodziny. Dla nich przewidziano 27 tys. zł dopłaty, bez limitu ceny samochodu elektrycznego. 

Program jest realizowany w formule „jednego okienka” – wnioski o dotację lub dopłatę do leasingu klienci składają u dostawcy pojazdu i cały proces odbywa się za jego pośrednictwem, by jak najbardziej uprościć proces dla klienta. Realizację programu przewidziano na lata 2021–2026, a nabory wniosków będą prowadzone do 2025 roku lub do wyczerpania środków. 

Przyjęte wnioski obejmują do 987 pojazdów elektrycznych

Dotychczas BOŚ zawarł umowy współpracy z 15 firmami leasingowymi. Kolejne podmioty przystąpią do programu w najbliższych tygodniach. Bank wyjaśnia w komunikacie, że jest zadowolony z postępu realizacji programu. 

- Kolejne 80 mln zł dla BOŚ z dostępnej puli programu to potwierdzenie, że w zakresie wsparcia dla leasingu program już okrzepł, a BOŚ dysponuje zarówno niezbędnym doświadczeniem jak i grupą partnerów do tego, by zwiększać tempo wydatkowania tych środków. Pieniędzy na dopłaty do leasingowanych elektryków na pewno nie zabraknie – podkreśla Paweł Mirowski, p.o. prezes NFOŚiGW.  

Od listopada 2021 roku, czyli od początku realizacji programu przez BOŚ, wpłynęły wnioski o dotację dotyczące 987 pojazdów elektrycznych. Narodowy Fundusz zaakceptował dotychczas dotacje do 662 pojazdów, w tym 491 pojazdów osobowych kategorii M1 i 168 pojazdów dostawczych kategorii N1. Trzy zatwierdzone wnioski dotyczą pojazdów dwu- lub trzykołowych kategorii L. Łączna wartość przyznanych dotacji wynosi 21,55 mln zł. 

Źródło: NFOŚiGW

Zobacz również