Nie kupisz nowego samochodu spalinowego po 2035 roku – europosłowie przegłosowali zakaz

Transport zużywa jedną trzecią całej energii użytkowanej w UE. Sprawia to, że sektor transportu jest odpowiedzialny za znaczną część emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Podczas gdy większość pozostałych sektorów gospodarki, takich jak energetyka i przemysł, zmniejszyła swoje emisje od 1990 roku, emisje w sektorze transportu wzrosły. Rozwiązaniem tego problemu mogą być nowe przepisy Unii Europejskiej. W środę 8 czerwca w Brukseli Parlament Europejski zagłosował za poparciem zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej w UE od 2035 roku.

Podziel się
Dlaczego elektromobilność?
Samochody elektryczne niosą ze sobą wiele korzyści dla środowiska naturalnego. Poza mniejszym wpływem na klimat w postaci braku spalania i wydzielania spalin, rozwój elektromobilności zmniejsza zależności transportu od ropy naftowej. Elektromobilność ogranicza również smog i hałas. W przypadku pojazdów elektrycznych o stopniu emisyjności, decyduje źródło energii używanej do jego zasilania. Dzięki temu w przyszłości w miarę dekarbonizacji europejskiego systemu elektroenergetycznego przemieszczanie się pojazdami elektrycznymi będzie niemal bezemisyjne. Wówczas emisyjność pojazdu elektrycznego ograniczy się do etapu jego produkcji. A jaka część obecnej sprzedaży samochodów to samochody elektryczne? Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (z ang. European Automobile Manufacturers' Association), samochody elektryczne i pojazdy hybrydowe typu plug-in stanowiły 18 proc. nowych samochodów osobowych sprzedanych w UE w 2021 roku.
Zakaz samochodów z silnikami spalinowymi
Parlament Europejski poparł propozycję Komisji Europejskiej, dotyczącej redukcji emisji CO2 w sektorze transportu. KE w zeszłym roku zaproponowała 100 proc. redukcji emisji CO2 z nowych samochodów od 2035 roku. Tego typu zapis uniemożliwiłby w Unii Europejskiej sprzedaż pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi. Jak informuje Reuters, choć część prawodawców próbowała osłabić zakładany cel do 90 proc. redukcji CO2 prawo przetrwało w formie proponowanej przez Komisję Europejską.
Elektryfikacja
Celem nowej legislacji wprowadzonej przez Parlament Europejski jest przyspieszenie przejścia Europy na pojazdy elektryczne i zachęcenie producentów samochodów do znacznych inwestycji w elektryfikację. Część producentów samochodów poparło unijny plan zaprzestania sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 roku. Do grupy tych producentów należą m.in Ford i Volvo. Warto zaznaczyć, że koncern Volvo chce całkowicie przejść na napędy elektryczne do 2030 roku.
Źródło: Reuters.
Polecane
NaszEauto: możliwa korekta programu, czyli krok w dobrą stronę

“Żegnamy 10H”. Ustawa wiatrakowa oficjalnie przyjęta przez rząd
