Zbiornik zlokalizowany jest na rzece Skawie, w województwie małopolskim, w powiatach wadowickim i suskim. Obejmuje  tereny gmin Mucharz, Stryszów i Zembrzyce. Całkowity koszt budowy zbiornika wyniósł ok. 2,2 mld zł. Przy zaporze funkcjonować będzie elektrownia wodna, wyposażona w dwie turbiny Kaplana o mocy łącznej około 4,4 MW. W uroczystości otwarcia uczestniczyli premier Beata Szydło, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister środowiska Jan Szyszko.

Zbiornik ochroni przed powodzią Kraków i okolice

Zapora będzie ochronić przed powodzią pobliskie doliny Skawy i Górnej Wisły, jak również zabezpieczy Kraków przed ewentualnym zalaniem. Będzie też stanowić zasób wody dla celów komunalnych i przemysłowych. Zbiornik Świnna Poręba jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego województwa małopolskiego, a także jest elementem systemu przeciwpowodziowego całego kraju. „To inwestycja, która ma chronić region, a także Kraków, przed powodzią. To jest jej główny cel” – powiedziała premier Beata Szydło na otwarciu zbiornika retencyjnego Świnna Poręba na Skawie w Małopolsce.

Rozwój infrastruktury w pobliskich miejscowościach

Szefowa rządu podkreśliła, że inwestycja jest szansą na rozwój dla miejscowości położonych w okolicy. W ramach budowy zbiornika Świnna Poręba powstało 35 km dróg lokalnych oraz infrastruktura sanitarna i kolejowa. Jak dodała, to także możliwość otwierania się na turystykę. Premier wyraziła przy tym nadzieję, że region Wadowic stanie się atrakcyjny nie tylko dla Polaków, ale również dla zagranicznych turystów. „Rysują się naprawdę bardzo duże perspektywy, ale najważniejszą kwestią jest zabezpieczenie przed powodzią. Jest to zbiornik wodny, który będzie mógł służyć mieszkańcom nie tylko tego regionu, ale i całej południowej Polski „- powiedziała premier Beata Szydło o inwestycji w Świnnej Porębie.  „Ta inwestycja ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa Małopolski” – mówił minister Andrzej Adamczyk.

Najdłuższy most kolejowy w Polsce

Andrzej Adamczyk podkreślił, że w ramach inwestycji powstał najdłuższy w Polsce most kolejowy, liczący prawie 400 m długości. Minister podziękował kolejarzom za wkład w uruchomienie tej inwestycji. 1/4 kosztów realizacji tej inwestycji, czyli 519 mln zł to koszt przebudowy linii kolejowej, która prowadzi do Zakopanego. Drugi most, również tutaj zrealizowany – o długości 234 metrów – to linia kolejowa. Minister zwrócił uwagę na wysiłek związany z realizacją tego przedsięwzięcia.  „Te inwestycje kolejowe w szczególności determinowały realizację całego przedsięwzięcia i były w pewnym momencie nawet i przeszkodą w rytmicznej realizacji tej inwestycji. Dziękuję kolejarzom, dziękuję tym inżynierom, którzy pochylali się nad tym przedsięwzięciem, podobnie jak drogowcy „– zaznaczył A. Adamczyk.

To dopiero początek spektakularnych inwestycji

„W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę na rewitalizację, modernizację szlaku kolejowego Kraków-Skawina-Sucha Beskidzka. Przygotowujemy się do realizacji drugiego dużego odcinka, od Suchej Beskidzkiej do Zakopanego” – powiedział szef resortu infrastruktury. Jak podkreślił, w związku z inwestycją przebudowano bez mała 11 km dróg krajowych i dziesiątki kilometrów dróg samorządowych.

Premier przypomniała, że budowa zbiornika retencyjnego Świnna Poręba to prawdopodobnie jedna z najdłużej realizowanych inwestycji w Polsce. Inwestycja ta rozpoczęła się w 1986 r. i miała trwać 10 lat. Plan jednak nie został zrealizowany. W 2006 r. rząd powrócił do pomysłu dokończeniu budowy. Jak zaznaczyła premier Beata Szydło, kolejny rząd niewiele zrobił i znów zaprzestał realizacji inwestycji. Dopiero w 2016 r. rząd premier Beaty Szydło przywrócił finansowanie projektu. Inwestycja powstała dzięki polskiej myśli technologicznej. Obiekt projektowali polscy inżynierowie oraz budowały go rodzime firmy.  Kolejnym etapem będzie budowa zapowiadanej elektrowni wodnej o mocy zainstalowanej 4,4 MW.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Redakcja GLOBEnergia