Nowe dopłaty do elektryków już w lutym! Znamy szczegóły programu

Według komunikatu wydanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej aktualny nabór w ramach programu Mój Elektryk potrwa do 31 stycznia 2025 roku lub wyczerpania zapasów. 3 lutego z kolei inicjatywa zostanie reaktywowana na nowych zasadach, a osoby prywatne i jednoosobowe działalności gospodarcze będą mogły zyskać nawet 40 tys. zł do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego samochodu elektrycznego.

Zdjęcie autora: Maciej Bartusik

Maciej Bartusik

redaktor GLOBENERGIA

Podziel się

  • Nowa edycja programu „Mój Elektryk” ruszy 3 lutego 2025 roku z budżetem ponad 1,6 mld zł, oferując nawet 40 tys. zł dotacji dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego samochodu elektrycznego.
  • Wysokość dotacji zależy od spełnionych kryteriów: podstawowo 18,75 tys. zł dla osób fizycznych (30 tys. zł dla JDG), z dodatkowymi środkami za zezłomowanie starego auta spalinowego oraz dochód poniżej progu. Posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą liczyć na wyższą kwotę podstawową.
  • Kwalifikowalność kosztów dotyczy pojazdów kupionych, leasingowanych lub wynajętych między 1 lipca 2024 a 31 marca 2026 roku. Nabór w obecnej edycji zakończy się 31 stycznia 2025 roku lub po wyczerpaniu środków.

Co dalej z Moim Elektrykiem?

O zmianach w programie Mój Elektryk mówiło się już kilka miesięcy temu, gdy program został tymczasowo zawieszony. W listopadzie NFOŚiGW opublikował wstępną wersję programu i poddał ją konsultacjom społecznym. Pisaliśmy o tym w artykule “Chcesz dostać pieniądze na elektryka? Zezłomuj stare auto. NFOŚiGW ogłasza Mój Elektryk 2.0”. Już po zakończonych konsultacjach otrzymaliśmy od Funduszu informacje o tym, jakie zmiany czekają ten projekt. Maksymalna cena dotowanego pojazdu miała pozostać na poziomie 225 tys. zł, jednak zmienić się z kwoty brutto na kwotę netto. Podobnie jak w poprzedniej edycji Mojego Elektryka zwiększone dopłaty mieli otrzymać posiadacza Karty Dużej Rodziny (KDR).

Wczoraj dowiedzieliśmy się, jaki będzie ostateczny kształt programu. Uwagę zwraca oczywiście znacznie większa kwota przydzielanej dotacji. W trwającej jeszcze wersji Mojego Elektryka było to 18,75 tys. zł lub 27 tys. zł dla posiadaczy KDR. Tym razem będzie można zyskać nawet 40 tys. zł. Wiąże się to ze zwiększonym budżetem, który wyniesie ponad 1,6 mld zł.

–  Nowa odsłona programu „Mój elektryk” z budżetem ponad 1,6 miliarda złotych pozwoli dofinansować prywatne inwestycje w auta elektryczne – zarówno osób fizycznych, jak i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. To, obok dotacji do zeroemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury na potrzeby stacji ładowania, zapewnia kompleksowe wsparcie elektromobilności.  Jednym z priorytetów nowej strategii działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest poprawa jakości powietrza, której nieodłącznym elementem jest rozwój niskoemisyjnego transportu – powiedział Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.

Mój Elektryk 2.0 – dopłaty dla osób fizycznych

Jeżeli jesteś osobą fizyczną i chcesz starać się o dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego, podstawowo w ramach Mojego Elektryka 2.0 możesz liczyć na 18,75 tys. zł. Jeżeli dodatkowo zezłomujesz samochód spalinowy, którego właścicielem byłeś co najmniej 3 lata, dostaniesz dodatkowe 10 tys. zł. Jeżeli twój roczny dochód wynosi nie więcej niż 135 tys. zł, możesz liczyć na kolejne 11,25 tys. zł. Daje to w sumie maksymalną dopuszczalną kwotę 40 tys. zł. Uwagę zwraca zwiększenie progu dochodowego – w opublikowanym w listopadzie projekcie wynosił on nie 135 tys. zł rocznie, a 120 tys. zł rocznie.

Jeżeli posiadasz Kartę Dużej Rodziny maksymalna kwota dotacji to nadal 40 tys. jednak podstawowo dostajesz aż 30 tys. zł. Zezłomowanie auta spalinowego i roczny dochód poniżej wspomnianego progu pozwalają zwiększyć dotację o 5 tys. zł za spełnienie każdego z dwóch warunków. Przy leasingu lub wynajmie długoterminowym sytuacja wygląda tak samo. Jeśli decydujesz się na taką formę dotacji, posiadanie KDR nie ma znaczenia.

Dofinansowania dla jednoosobowych działalności gospodarczych w Moim Elektryku 2.0

Nieco inaczej wyglądają dotacje dla jednoosobowych działalności gospodarczych. JDG niezależnie od tego, czy decydują się na zakup, leasing czy wynajem długoterminowy elektryka, podstawowo mogą liczyć na 30 tys. dotacji. Za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego właścicielem lub współwłaścicielem byli co najmniej 3 lata, otrzymają dodatkowe 10 tys. zł. Dla tej grupy odbiorców nie ma kryterium maksymalnego dochodu rocznego, od którego zwiększona zostałaby dotacja.

Po ogłoszeniu wstępnych założeń programu, duże kontrowersje wzbudziło umieszczenie wśród beneficjentów jedynie osób fizycznych i JDG, a wykluczenie większych firm. NFOŚiGW tłumaczył się z tego twierdząc, że ze względu na decyzje podjęte na szczeblu unijnym (a to właśnie ze środków unijnych pochodzi budżet programu) dofinansowanie może zostać przyznane wyłącznie tym dwóm grupom odbiorców. Argumentował również, że do tej pory JDG byli odpowiedzialni za blisko połowę wniosków złożonych do tej pory w ramach programu i otrzymały 45% dotychczasowego budżetu programu. Więcej pisaliśmy o tym tu:

Jaki samochód może być dotowany w ramach Mojego Elektryka 2.0?

W obliczu planów zmian w Moim Elektryku niektórzy postulowali wprowadzenie dopłat do samochodów używanych. NFOŚiGW nie zdecydował się na taki krok. Dopłaty w Moim Elektryku 2.0 będą mogły trafić jedynie na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego samochodu elektrycznego, który jednak może mieć przebieg nie większy niż 6 000 km. Dopuszcza to do programu chociażby auta przeznaczane wcześniej do jazd testowych. O tym, dlaczego na ten moment dotowanie aut używanych nie wchodzi w grę Anna Trudzik z NFOŚiGW mówiła dla nas w artykule “Dotowanie używanych aut elektrycznych? Jeszcze nie teraz, ale może w przyszłości”.

Przedstawicielka NFOŚiGW podczas tegorocznego Kongresu TRENDY podzieliła się też z nami, dlaczego Fundusz nie planuje raczej finansowania zakupu hybryd typu plug-in. Bardziej szczegółowo przeczytanie o tym ty tu. Jak łatwo się domyśleć, również w planowanej na luty edycji Mojego Elektryka dopłaty na takie samochody nie są planowane. Z przekazanych nam przez Fundusz informacji wynika również, że okres kwalifikowalności kosztów będzie obejmował okres od 1 lipca 2024 roku do 31 marca 2026 roku. Oznacza to, że dopłaty będzie można uzyskać na pojazdu kupione, wyleasingowane lub wynajęte właśnie w tym przedziale czasu.

NFOŚiGW przypomina, że w ramach programu Mój Elektryk:

  • nabór dla osób fizycznych zostanie zamknięty z dniem 31 stycznia 2025 roku lub z chwilą wyczerpania środków;
  • nabór dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne zostanie zamknięty z dniem 31 stycznia 2025 roku lub z chwilą wyczerpania środków;
  • nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej, zawieszony z dniem 31 sierpnia 2024 roku ze względu na wyczerpanie środków, zostanie zamknięty z dniem 31 grudnia 2024 roku.
  • nabór do nowej edycji Mojego Elektryka ruszy 3 lutego 2025 roku.

Źródło: NFOŚiGW

Zdjęcie autora: Maciej Bartusik

Maciej Bartusik

redaktor GLOBENERGIA