Obowiązkowe ładowarki przyjęte przez Unię!

Unia Europejska ostatecznie zatwierdziła nowe regulacje, które mają na celu zwiększenie liczby stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych w całej Europie w najbliższych latach. Dzięki tym przepisom sektor transportu będzie miał możliwość znacznego zmniejszenia swojego wpływu na środowisko. Chodzi o nowe rozporządzenie dotyczy infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR).

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

Raquel Sanchez Jimenez, minister transportu, mobilności i agendy miejskiej z Hiszpanii, podkreśliła, że nowe przepisy są kluczowym elementem strategii "Gotowi na 55". Zakładają one zwiększenie liczby publicznych punktów ładowania na ulicach miast oraz przy autostradach w Europie.W jej przekonaniu, w najbliższej przyszłości obywatele będą mieli tak łatwy dostęp do ładowania elektrycznych samochodów, jak dzisiaj do tankowania pojazdów spalinowych.

Co należy zrobić?

Rozporządzenie przewiduje konkretne cele, które należy zrealizować do 2025 lub 2030 roku. Zostało raptem półtora roku, aby osiągnąć część celów wprowadzanych przez AFIR. Co się do nich zalicza, a na co mamy trochę więcej czasu?

Zgodnie z tym rozporządzeniem, do roku 2025 wzdłuż kluczowych unijnych korytarzy transportowych, znanych jako transeuropejska sieć transportowa (TEN-T), należy zainstalować stacje do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych o mocy co najmniej 150 kW co 60 km. 

Od 2025 roku należy rozpocząć proces umieszczania stacji o minimalnej mocy wyjściowej 350 kW do ładowania samochodów ciężarowych co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km wzdłuż szerszej kompleksowej sieci TEN-T. Ten proces powinien zostać zakończony do 2030 roku.

Do 2030 roku, konieczne jest umieszczenie stacji tankowania wodoru w każdym węźle miejskim i co 200 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T, które będą obsługiwać zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki.

Ponadto, porty morskie, które przyjmują pewną minimalną liczbę dużych statków pasażerskich lub kontenerowców, muszą do 2030 roku zapewnić im dostęp do energii elektrycznej pobieranej z lądu. Co ciekawe, w roku 2025 lotniska będą zobowiązane do zapewnienia samolotom elektryczności przy wszystkich bramkach podczas postoju, natomiast do 2030 roku wdrożenie ma objąć wszystkie stanowiska oddalone.

Zapłacisz zbliżeniowo, bez abonamentu

W nowych punktach ładowania i tankowania pojazdów elektrycznych lub zasilanych wodorem, użytkownicy muszą mieć możliwość łatwego płacenia kartami płatniczymi lub zbliżeniowo, bez konieczności abonamentu, a ceny muszą być w pełni transparentne. Operatorzy tych punktów muszą również dostarczyć użytkownikom pełne elektroniczne informacje o dostępności punktów, czasie oczekiwania i cenach na stacjach.

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych, które zostało formalnie przyjęte przez Radę w środę, zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE jesienią i wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji. Nowe przepisy będą obowiązywać sześć miesięcy po ich wejściu w życie.

Te nowe regulacje są częścią pakietu "Gotowi na 55", zaprezentowanego przez Komisję Europejską w lipcu 2021 roku. Ich celem jest zmniejszenie unijnych emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Źródło: PAP.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia