Obowiązkowe stacje ładowanie przy budynkach? Zmiana już weszła w życie

Od 1 stycznia właściciele i zarządcy budynków niemieszkalnych będą musieli zainwestować w ładowarki do samochodów elektrycznych. Zgodnie z nowymi przepisami przy każdym obiekcie tego typu, który posiada parking na co najmniej 20 miejsc musi znaleźć się urządzenie do ładowania elektryka.

Podziel się
- Od 2025 roku istniejące budynki niemieszkalne z parkingiem na 20 i więcej miejsc muszą mieć ładowarki do aut elektrycznych, a nowe budynki – jedną na każde 10 miejsc. Małe i średnie firmy są z tego obowiązku zwolnione.
- Nowe przepisy mogą znacząco zwiększyć liczbę ładowarek, zwłaszcza w mniejszych miastach. Brak kar za nieprzestrzeganie przepisów i instytucji kontrolnej może jednak opóźnić realizację.
- Budynki mieszkalne z co najmniej 10 miejscami postojowymi muszą być przystosowane do łatwego montażu ładowarek w przyszłości, poprzez instalację kanałów na przewody elektryczne.
Stacje ładowania przy każdym parkingu? Oto co wprowadzają nowe przepisy
1 stycznia 2025 roku weszły w życie zapisy ustawy o elektromobilności, oparte na przepisach Unii Europejskiej. Ustawa została przyjęta w 2021 roku. Zgodnie z jej zapisami od początku trwającego właśnie miesiąca każdy już istniejący budynek niemieszkalny, który posiada parking na co najmniej 20 pojazdów musi umieścić na nim infrastrukturę do ładowania samochodu elektrycznego. Zgodnie z obowiązującym prawem - im większy parking, tym więcej urządzeń musi być zainstalowane. Każde kolejne 20 miejsc postojowych to kolejna ładowarka.
W przypadku nowych budynków przepisy są jeszcze bardziej restrykcyjne. W tym przypadku jedna stacja ładowania przypada na każde 10 miejsc postojowych. Warto zaznaczyć. że obydwa wymogi dotyczą jedynie obiektów niemieszkalnych, a więc biurowców, szpitali, hoteli, sklepów, centrów handlowych, magazynów, kin czy teatrów. Przepisy przewidują istotną ulgę dla małych i średnich przedsiębiorstw – należące do nich budynki nie są objęte tym nakazem. Koszty związane z montażem nowych punktów ładowanie poniosą więc głównie duże firmy.
Rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce
Nowe przepisy mogą w znaczący sposób wpłynąć na sieć ładowarek pojazdów elektrycznych w całej Polsce. Jak wspominaliśmy w naszym elektromobilnym podsumowaniu roku, infrastruktura ładowania w naszym kraju jest na lepszym poziomie niż jeszcze kilka lat temu, jednak ciągle są regiony, w których obecność takich urządzeń pozostawia wiele do życzenia. Nowe przepisy sprawią, że ładowarki zawitają również do mniejszych miast, chociażby na parkingi przy supermarketach. To zarówno może pomóc planować podróż osobom, które już posiadają samochody elektryczne, jak i zachęcić do ich zakupu nowe osoby, które do tej pory nie miały ładowarki odpowiednio blisko swojego miejsca zamieszkania.
Aktualnie w Polsce znajduje się ponad 8 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych, 2,5 tysiąca z nich to szybkie ładowarki DC. Przepisy, które weszły w życie wraz z początkiem roku, są szansą na zwielokrotnienie tej liczby w najbliższych miesiącach. Warto jednak podkreślić, że obowiązujące od 1 stycznia prawo nie przewiduje żadnych kar za brak stacji ładowania czy zbyt małą ich liczbę. Nie została również wyznaczona żadna instytucja, która miałaby weryfikować ten aspekt.
Kolejną kwestią jest fakt, że ustawa o elektromobilności, choć nie nakłada obowiązku stawiania ładowarek na parkingach przy budynkach mieszkalnych, to jednak tego typu obiekty, o ile posiadają co najmniej 10 miejsc postojowych, “projektuje się i buduje, zapewniając zainstalowanie kanałów na przewody i kable elektryczne na wszystkich stanowiskach postojowych, umożliwiających zainstalowanie punktów ładowania na każdym stanowisku postojowym”. Warunkiem jest to, że miejsca te muszą przylegać do budynku, lub znajdować się w jego wnętrzu.
Źródło: sip.lex.pl, zielony.onet.pl, farmer.pl