Zielona Kolej to strategiczny program PKP Energetyka. Celem jest osiągnięcie 85-procentowego udziału energii OZE w sieci trakcyjnej do 2030 r. Celem pośrednim jest 50 proc. udziału OZE w 2025 r. Członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda szacował w wypowiedzi dla portalu NaKolei.pl, że program obejmie inwestycje o wartości między 6 a 10 mld zł. W tym celu został powołany celowy podmiot Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.

DB Cargo Polska chce realizować ekologiczne przewozy kolejowe już za 3 lata. List intencyjny sygnowany z PKP Energetyka obejmuje współpracę dwóch podmiotów w zakresie wypracowania modelu zakupu energii z OZE w celu zasilenia przewozów realizowanych przez przewoźnika. Od 2020 r. połowa energii trakcyjnej dostarczanej przez PKP Energetyka jest z założenia  przyjazna dla środowiska. Całkowicie bezemisyjna będzie dostarczana od stycznia 2023 r.

W ramach podpisanego listu intencyjnego strony zobowiązały się się do wymiany wiedzy, doświadczeń oraz informacji w celu wypracowania najbardziej korzystnych rozwiązań wykorzystania energii elektrycznej pochodzącej z OZE do realizacji przewozów kolejowych.

Spółka DB Cargo Polska wskazała, że wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów. Wprowadziła już pierwsze rozwiązania na rynku niemieckim i austriackim. DBeco plus daje możliwość zasilania zleconych transportów energią elektryczną pochodzącą z OZE, cały proces jest monitorowany i certyfikowany przez TÜV SÜD. DBeco Neutral pozwala zamawiającemu skompensować emisję CO2 poprzez udział w ekologicznych projektach. Przewoźnik liczy, że podobne rozwiązania będzie mógł wprowadzić także na rynku polskim.

Kolej przyszłością ekologicznego transportu

Pociąg towarowy emituje dwukrotnie mniej CO2 w przeliczeniu na tonokilometr w porównaniu do transportu morskiego i czterokrotnie mniej, niż transport drogowy. Obecnie udział energii produkowanej w instalacjach OZE w polskiej sieci trakcyjnej wynosi 12 proc. “Zielone” usługi oferowane przez kolej są coraz popularniejsze wśród klientów stawiających na przyjazność transportu dla środowiska, co dotyczy także przewozów pasażerskich. Eksperci wskazują, że ten środek transportu został znacząco pominięty w Polityce Energetycznej Polski do 2040 r., w której postawiono na autobusy i samochody, ale nie poświęcono szczególnej uwagi tramwajom i kolei.

UE wskazała kolej jako środek transportu, który pomoże osiągnąć ambitne cele klimatyczne, wyznaczone w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. 2021 r. został ogłoszony Europejskim Rokiem Kolei.

Źródło: DB Cargo Polska/ PKP Energetyka

Redakcja GLOBEnergia