Dwa samorządy na południowym wybrzeżu Anglii ogłosiły przetarg na zainstalowanie fotowoltaiki nad sześcioma publicznymi parkingami zintegrowanymi ze stacją ładowania pojazdów elektrycznych. Ponad to zostanie utworzony system magazynowania energii, który będzie wspierał sieć elektroenergetyczną.

parking pokryty panelami PV w Arabii Saudy

Przykład parkingu pokrytego panelami PV w Arabii Saudyjskiej, źródło: Sunny Portal

Dwa samorządy Worthing Borough Council i Adur District Council, które działają w tandemie i znajdują się w Radzie Hrabstwa West Sussex, ogłosiły przetarg na budowę i opiekę nad stacjami ładowania, magazynem energii i instalacjami fotowoltaicznymi.

Wybrany wykonawca zainstaluje panele fotowoltaiczne na sześciu publicznych parkingach. Dodatkowo zainstaluje 13 ładowarek EV w różnych lokalizacjach oraz system magazynowania energii w jednej z lokalizacji.

Jakie moce?

Według ogłoszonego 3 sierpnia przetargu w postępowaniu przetargowym będą brane pod uwagę instalacje fotowoltaiczne o mocach od 18 do 250 kWp. Zakłada się, że system magazynowania energii będzie miał minimalną pojemność 300 kWh i będzie zasilał stacje ładowania EV zmagazynowanym nadmiarem energii z instalacji PV. Będzie również wspierać sieć elektroenergetyczną dynamicznie reagując na sytuację w sieci. Oznacza to, że będzie przyjmował energię elektryczną wtedy, gdy będzie jej za dużo i analogicznie – będzie ją oddawał, gdy będzie jej za mało.

Zainstalowanych zostanie sześć szybkich stacji ładowania pojazdów o mocy 50 kW oraz siedem średnio szybkich stacji o mocy 22 kWh.

Warunki umowy

Wykonawca zapłaci za sprzęt i będzie jego właścicielem w trakcie 25-letniej umowy. Będzie w tym czasie utrzymywał instalacje. Po tym czasie przekaże instalacje władzom lokalnym. W czasie trwania umowy władze lokalne będą kupować energię wytworzoną przez instalację PV na podstawie umowy PPA, po cenach niższych niż rynkowe. Instalacje fotowoltaiczne będą również zasilać stację ładowania samochodów elektrycznych, a wykonawca będzie musiał opracować system, w ramach którego będzie pobierał opłaty bezpośrednio od kierowców ładujących swoje pojazdy.

Całość instalacji będzie pracować w formie wirtualnej elektrowni, którą będzie obsługiwał podmiot komercyjny wybrany przez wykonawcę.

Źródła: pv-magazine.com, ted.europa.eu

Redakcja GLOBEnergia