
W niewielkim mieście Erftstadt, 20 km na południowy zachód od Kolonii powstała pierwsza w Niemczech fotowoltaiczna droga, która produkuję czysty prąd, a ponadto pochłania hałas i topi śnieg.
Energia z fotowoltaicznej drogi!
To zaledwie 90 metrów, ale dla pomysłodawcy i twórcy inżyniera Donalda Müllera-Judexa to istotny postęp i impuls do dalszego rozwoju. Wg szacunków nowa droga zajmująca ok. 200 m2 powierzchni wyprodukuje ok. 16000 kWh w skali roku, a energia ta będzie przesyłana do lokalnej sieci energetycznej. Taki wolumen energii elektrycznej zużywają średnio cztery czteroosobowe niemieckie rodziny w ciągu roku.
Wytwarzanie czystego prądu przez fotowoltaiczną drogę to nie jedyna korzyść dla lokalnej społeczności ponieważ droga pochłania hałas oraz nie wymaga odśnieżania, dzięki wytwarzaniu przez ogniwa fotowoltaiczne ciepła oporowego. Kolejnym aspektem wartym podkreślenia są wbudowane w drogę czujniki, które mogą mierzyć natężenie ruchu na drogach o większej przepustowości, a tym samym pomagają zoptymalizować sygnalizację świetlną lub komunikować się z autonomicznymi pojazdami, np. ostrzegając przed zagrożeniami występującymi na jezdni.
Indukcyjne ładowanie pojazdów
Fotowoltaiczna droga wspiera również użytkowników samochodów elektrycznych, korzystających z technologii indukcyjnego ładowania, którzy mogą ładować samochód w trakcie jazdy, oszczędzając tym samym czas i pieniądze. Powierzchnia jezdni pokryta jest korundem (twardy minerał odporny na ścieranie), a dzięki zastosowaniu „głębokich struktur” wyeliminowane zostało zjawisko akwaplanacji, czyli utraty przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą.
Jakość potwierdzona testami laboratoryjnymi
Przed budową wykonano liczne testy w laboratoriach naukowych, które wykazały wysoką odporność na ekstremalne działanie zjawisk atmosferycznych oraz obciążenie równoznaczne wadze odpowiadającej półtorej ciężarówki. Kolejnym problemem w trakcie prac nad realizacją fotowoltaicznej drogi powołanej przez Donalda Müllera-Judexa z firmy Solmove było wysokie napięcie elektryczne, które występowało w drodze. Żeby spełnić niemieckie normy budowy dróg, konieczne było zastosowanie technologii konwertującej napięcie. Aktualnie wynosi maksymalnie 30 woltów, dzięki czemu droga jest bezpieczna zarówno dla użytkowników jak i zwierząt.
Nowe plany budowy fotowoltaicznych dróg
Pomimo pilotażowego wysokiego kosztu budowy metra kwadratowego drogi inżynier-wizjoner Donald Müller-Judex wierzy w potencjał tej technologii, którą chce realizować przy wsparciu inwestorów na całym świecie. W planach jest sieć fotowoltaicznych dróg czy miejsc parkingowych oferujących możliwość automatycznego ładowania samochodów elektrycznych z wykorzystaniem technologii indukcyjnej. Nowe plany budowy fotowoltaicznych dróg obejmują m.in. Chiny, Niemcy, Los Angeles i Dolinę Krzemową.
Wykorzystanie istniejących powierzchni dróg do produkcji prądu to nie tylko opłacalna inwestycja na dekady, to również brak konieczności zajmowania hektarów powierzchni gruntu do budowy farm fotowoltaicznych. Czy fotowoltaiczne drogi mają szansę zaistnieć również w Polsce?
Źródło: Solmove
Polecane
Hybrydy plug-in wreszcie będzie można legalnie ładować na publicznych stacjach

Tani projekt, drogi problem. Dlaczego flipperzy w fotowoltaice nie radzą sobie dobrze
