Obecnie do przewozów międzymiastowych wykorzystywane są jedynie autobusy spalinowe. Solaris – Urbino 15 LE electric to pierwszy autobus elektryczny marki Solaris, który wyróżnia się tym, że umożliwi przewoźnikom transportu publicznego wyznaczenie bezemisyjnych tras nie tylko w miastach, ale i poza nimi. Internetowa premiera autobusu odbyła się wczoraj – 20 października 2020 roku o godzinie 12:00. Co jeszcze wyróżnia pojazd?

Solaris Urbino 15 LE electric, źródło: Solaris

Elektryczna nowość Solarisa

Jak podaje producent, nowy Solaris Urbino 15 LE electric to autobus niskowejściowy, który charakteryzuje się dużym zasięgiem na jednym ładowaniu. Duża paleta wyboru dodatkowego wyposażenia pozwoli na spełnienie potrzeb zarówno ruchu miejskiego, jak i podmiejskiego. Oprócz tego, pojazd posiada bogatą ofertę rozwiązań technicznych, która pozwoli na dostosowanie pojazdu do indywidualnych potrzeb operatora.

Cechy pojazdu

Jak podaje Solaris, sercem nowego autobusu jest elektryczny silnik centralny o mocy 300 kW. Jeszcze wyższą sprawność oraz mniejsze zużycie energii zapewnia instalacja napędowa wykonana w nowatorskiej technologii SiC wykorzystującej układy oparte o węglik krzemu. Układ napędowy napędzany jest energią pochodzącą z zestawu 6 baterii o łącznej pojemności 470 kWh.

Zasięg i ładowanie

Najnowszy Solaris może przejechać na jednym ładowaniu nawet do kilkuset kilometrów. To właśnie zasięg powoduje, że Urbino 15 LE electric może być stosowany również w przewozach międzymiastowych.

Szybkie ładowanie autobusu może odbywać się za pomocą klasycznego pantografu umieszczonego na dachu pojazdu, jak i za pomocą odwróconego pantografu opuszczanego na autobus ze stacji ładowania. Oprócz tego, każdy model trójosiowy wyposażony jest w złącze plug-in służący do ładowania na terenie zajezdni.

Autobus z pompą ciepła!

Jak podaje producent, w premierowym modelu zastosowano system klimatyzacji z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, możliwe było zwiększenie efektywności energetycznej pojazdu, co bezpośrednio przekłada się na większy zasięg. Jak czynnik roboczy w urządzeniu został zastosowany dwutlenek węgla!

Na jakie ulice wyjedzie nowy Urbino?

Pierwsze dwa egzemplarze Solarisów Urbino 15 LE electric powstały głównie z myślą o przewoźnikach skandynawskich. W związku z tym zastosowane rozwiązania są zgodne z normami „Busnordic” oraz tzw. pakietem skandynawskim. Wyposażenie zapewnia komfort termiczny dostosowany do surowych skandynawskich warunków oraz wygodę podróżowania. Autobus można dodatkowo wyposażyć w inne elementy ułatwiające pracę w trudnych warunkach, takie jak dodatkowe długie światła, piasecznica czy schowek na łańcuchy śniegowe.

Zdjęcie główne: Solaris Urbino 15 LE electric, źródło: Solaris

źródło: Solaris

Redakcja GLOBEnergia