Pierwszy na świecie śmigłowiec zasilany wodorem odbył udany lot

W Kanadzie odbył się pierwszy pilotowany lot śmigłowca napędzanego ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. Wydarzenie to stanowi istotny krok w kierunku rozwoju bezemisyjnego transportu powietrznego.

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia

Podziel się

  • 27 marca 2025 r. w Quebecu odbył się pierwszy pilotowany lot śmigłowca zasilanego wodorem, trwający ponad trzy minuty i w 90% oparty na ogniwach paliwowych typu PEM.
  • Technologia powstała w ramach projektu Proticity i docelowo ma służyć m.in. do transportu organów do przeszczepów; kolejne etapy obejmą zastosowanie ciekłego wodoru i większych śmigłowców.
  • Kanada dzięki temu projektowi zaznacza swoją pozycję w rozwoju czystego lotnictwa, wpisując się w globalny trend dekarbonizacji transportu powietrznego.

Trzy minuty w powietrzu – helikopter na wodór już lata

27 marca 2025 roku z lotniska Roland-Désourdy w Quebecu wystartował eksperymentalny śmigłowiec Robinson R44 Raven II, należący do firmy Unither Bioélectronique, spółki zależnej United Therapeutics Corporation. Lot trwał nieco ponad trzy minuty, podczas których z powodzeniem sprawdzono działanie ogniw paliwowych typu PEM (Proton Exchange Membrane). Prawie 90% energii zużytej podczas lotu pochodziło z ogniw wodorowych, pozostała część była dostarczona przez wspomagający akumulator.

Test potwierdził zdolność ogniw wodorowych do zasilania śmigłowców wymagających pionowego startu i lądowania (VTOL). Lot odbył się na podstawie pozwolenia Transport Canada Civil Aviation, a pilot testowy Ric Webb wykonał podstawowe manewry oraz utrzymanie zawisu.

Wodorowa technologia dla medycyny

Projekt Proticity, prowadzony przez Unither Bioélectronique we współpracy z Robinson Helicopter Company, koncentruje się na stworzeniu bezemisyjnych śmigłowców zdolnych do wykonywania dłuższych misji. – Znaczenia tego kamienia milowego w historii lotnictwa nie da się przecenić – podkreślił David Smith, prezes Robinson Helicopter. – Projekt Proticity wykonał duży krok naprzód na drodze do dalekozasięgowych, bezemisyjnych lotów pionowego startu i lądowania.

Dalsze prace badawczo-rozwojowe będą koncentrowały się na integracji systemu przechowywania wodoru w postaci ciekłej, co zwiększy zasięg lotów i pozwoli na użycie większych modeli śmigłowców, takich jak Robinson R66. Docelowo planuje się wykorzystać tę technologię do transportu organów dla pacjentów wymagających przeszczepów. – Kolejny etap rozwoju skoncentruje się na integracji systemu przechowywania ciekłego wodoru, który naszym zdaniem jest kluczowy, aby umożliwić długodystansowe misje dostarczania pacjentom organów – wyjaśnił Mikaël Cardinal, wiceprezes ds. zarządzania projektami i rozwoju biznesu Unither Bioélectronique.

Helikopter wodorowy szansą na wkład Kanady w rozwój elektromobilności

Pierwszy udany lot śmigłowca zasilanego wodorem stanowi również ważny sukces dla Kanady, która rozwija technologie związane z bezemisyjną mobilnością powietrzną. JR Hammond, dyrektor wykonawczy Canadian Advanced Air Mobility, podkreśla: – To historyczne osiągnięcie dowodzi, że czyste lotnictwo nie jest odległym marzeniem – to rzeczywistość, która rozwija się już teraz, tutaj w Kanadzie.

Kanadyjskie osiągnięcie wpisuje się w szerszy globalny trend stopniowego przechodzenia lotnictwa na bardziej ekologiczne technologie. Kolejne etapy projektu Proticity będą obserwowane z zainteresowaniem przez branżę lotniczą na całym świecie.

Źródła: helicopterinvestor.com, aerospaceglobalnews.com

Zdjęcie autora: Redakcja GLOBEnergia

Redakcja GLOBEnergia