Czysty transport

Jak podał Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa na swoim oficjalnym Facebooku, w budżecie miasta na ten rok zostało zarezerwowane 2 mln zł na Pilotażowy Program Ograniczania Emisji Komunikacyjnej. Miasto ma zamiar dopłacać do zakupu nowych, ekologicznych pojazdów, pod warunkiem zezłomowania starych.

Program nie jest jeszcze gotowy, trwają prace nad opracowywaniem jego założeń. Jeden z pomysłów zakłada, by programem objąć taksówki, a być może także i busy.

Kraków jest pierwszym miastem w tej części Europy, które przeprowadziło innowacyjne badania emisji spalin metodą teledetekcji. Wyniki nie okazały się optymistyczne. Szokujące przekroczenia notowane są wśród autobusów i busów nie pracujących w miejskiej sieci transportu. Pojazdy przewoźników prywatnych emitują nawet 40 razy więcej tlenków azotu, niż pojazdy miejskiej komunikacji zbiorowej oraz znacznie przekraczają normy dotyczące pyłów.

Przykładowo, na Alejach Trzech Wieszczów, 99,5 proc. pyłów emitowanych przez transport zbiorowy pochodzi z prywatnych busów i autokarów, a za 93 procent NOx odpowiadają prywatne busy i autokary. Transport publiczny zarządzany przez miasto Kraków odpowiada jedynie za 7 procent emitowanych tlenków azotu.

Właśnie dlatego Kraków we współpracy z urzędem marszałkowskim, organem decyzyjnym w kwestii transportu międzygminnego i władzami państwowymi, chciałby zmienić prawo w tym zakresie.

Adaptacja do zmian klimatu

Działania prowadzące do adaptacji do zmian klimatu są już od długiego czasu prowadzone. Od 1995 r. w Krakowie zlikwidowano ponad 45 tys. palenisk węglowych. Ponad połowa z tego, to wymiana źródeł ciepła realizowana w latach 2012–2019. W tym czasie zlikwidowano 25 tys. palenisk węglowych. Po 1 września w Krakowie pozostało ok. 4 tys. źródeł ciepła, które powinny zostać wymienione, w 2 500 budynkach. Niestety, aby osiągnąć wystarczająco dobre efekty, zakaz powinny także wprowadzić okoliczne miejscowości.

Kolejnym działaniem adaptacyjnym do zmian klimatu, które ostatnio miało miejsce, było powołanie przez radnych nowej jednostki miejskiej – Klimat-Energia-Gospodarka Wodna.

Jak podał na swoim oficjalnym Facebooku Jacek Majchrowski, nowa jednostka zajmie się m.in. budową i utrzymaniem systemu odwodnienia miasta, ochroną przeciwpowodziową, inwestycjami w odnawialne źródła energii i rozbudową sieci komórkowej 5G. Powołanie wyspecjalizowanej jednostki przysłuży się do ochrony życia, zdrowia oraz mienia mieszkańców. Będą w niej także eksperci od energii odnawialnej, a jedną z pierwszych inwestycji w odnawialne źródła energii będzie budowa dużej farmy fotowoltaicznej.

Nie tak kolorowo?

Gdy Kraków wprowadzał zakaz opalania węglem i drewnem, wrocławscy radni przyjęli uchwałę, która zakłada zwolnienia z opłaty podatku od nieruchomości dla tych budynków, które zostaną podłączone do instalacji fotowoltaicznej, kolektora słonecznego lub pompy ciepła. Podobnego rozwiązania chciał Łukasz Gibała i jego klub Kraków dla Mieszkańców.

Jak podała Gazeta Krakowska, plan nie został podchwycony. Kraków nie zwalni z podatku od nieruchomości osób montujących w swoich domach urządzeń bazujących na odnawialnych źródłach energii. Urzędnicy byli mocno sceptyczni, a większość radnych myślałą podobnie. W związku z tym uchwała przepadła.

Redakcja GLOBEnergia