Według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, pod koniec sierpnia 2021 roku po polskich drogach jeździło dokładnie 29 820 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. (14 256 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 15 564 szt.

Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1 125 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia składała się z 11 425 szt, jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 283 863 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca flota autobusów elektrycznych w Polsce wzrosłał do 578 szt. Od stycznia do sierpnia 2021 roku flota elektrobusów powiększyła się o 146 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku, kiedy zarejestrowano 114 takich autobusów, oznacza to wzrost o 28 proc. r/r.

W Polsce jest już 1631 ogólnodostępnych stacji ładowania EV

Pod koniec sierpnia w Polsce funkcjonowało 1 631 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3 178 punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W sierpniu uruchomiono 74 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (141 punktów).

W I kwartale w Polsce uruchomiono 61 ogólnodostępnych stacji ładowania, a w II kwartale 93. Przez kolejne dwa miesiące liczba nowo zainstalowanych ładowarek wyniosła już 110 szt., w tym aż 74 w sierpniu. Łącznie w 2021 roku kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce otrzymali do dyspozycji 264 nowe stacje, czyli o 60 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

– Rozwój infrastruktury odbywa się nie tylko w ujęciu ilościowym, ale również jakościowym. W Polsce funkcjonuje już ok. 100 ładowarek DC o mocy powyżej 50 kW, zaś zgodnie z deklaracjami wiodących operatorów planowane jest oddanie do użytku szeregu kolejnych stacji ładowania prądem stałym, w tym punktów ultraszybkich – komentuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Hybrydy plug-in przykuwają uwagę Polaków

W tym roku zaobserwowano wyraźny wzrost sprzedaży hybryd plug-in. Rok temu najlepiej sprzedawały się samochody bateryjne, od kilku miesięcy to właśnie hybrydy plug-in dominują w sprzedaży. Skąd wynika ten trend? Samochody te łączą w sobie napęd elektryczny, który sprawdza się w jeździe po mieście (oczywiście, jeśli samochód jest regularnie ładowany) i spalinowego – na dłuższe trasy. Podobny trend obserwowany jest w całej Europie.

Źródło: PSPA

Redakcja GLOBEnergia