20 504 samochody z napędem elektrycznym

Początek 2021 r. okazał się owocny dla rozwoju elektromobilności w Polsce. W okresie od stycznia do lutego br. zarejestrowano 1793 samochody z napędem elektrycznym. Jest to wzrost o 51 proc, w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r. W sumie po polskich drogach jeździ już 20 504 zeroemisyjne samochody.

Największą popularnością cieszą się pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles). Stanowiły 51 proc. floty samochodów z napędem elektrycznym w Polsce, czyli dokładnie 10 471 szt. 49 proc. floty to samochody to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Jest ich dokładnie 10 033 szt.

Branża motoryzacyjna oraz klienci oczekują na wejście w życie dwóch programów. Pierwszym z nich jest program wsparcia pojazdów elektrycznych kupowanych przez firmy. Jakub Faryś, Prezes PZPM, informuje, że już w najbliższym czasie powinny zostać wyjaśnione ostatnie wątpliwości dotyczące sposobu dofinansowania do elektrycznych samochodów firmowych. Przedsięwzięcie jest istotne, gdyż rejestracje samochodów osobowych przez firmy stanowią niemal 75 proc. rynku. Drugim wyczekiwanym programem jest Krajowy Plan Odbudowy (KPO), w którym zostaną określone zasady, na jakich będą wykorzystane fundusze unijne przeznaczone na odbudowę gospodarki po pandemii. Zaplanowano środki na dofinansowanie zakupu autobusów niskoemisyjnych i rozbudowę infrastruktury. Propozycje są jeszcze na etapie konsultacji.

Istotę KPO podkreślił także Maciej Mazur, szef PSPA. W pierwotnym wariancie KPO przewiduje przeznaczenie 27,4 mld zł na zieloną i inteligentną mobilność, jednak w porównaniu do podobnych dokumentów, przygotowanych przez pozostałe państwa członkowskie UE, rządowe propozycje zostały sformułowane bardzo ogólnikowo.

Powiększa się flota elektrycznych pojazdów

Polska może pochwalić się także rosnącą flotą samochodów dostawczych i ciężarowych napędzanych energią elektryczną. Według stanu na koniec lutego br. liczyła 851 szt. Powiększa się także flota elektrycznych motorowerów i motocykli – jest już ich w Polsce 9 134 pojazdy.

Nie warto zapominać także o autobusach elektrycznych, która na przełomie stycznia i lutego br, zwiększyła się o 20 zeroemisyjnych pojazdów. W efekcie jest już ich 450 szt. W porównaniu do analogicznego okres z 2020 r., zarejestrowano tylko 8 pojazdów, co oznacza wzrost o 150 proc. r/r.

Infrastruktura ładowania

Pod koniec stycznia w naszym kraju funkcjonowało 1 410 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 744 punkty). 33 proc.  z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lutym uruchomiono 15 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (33 punkty).

Źródło: PSPA

Redakcja GLOBEnergia